افشای لابی‌های جنجالی «بن سلمان» در آمریکا

 مجله «فارین پالیسی» در گزارشی نوشت که عربستان سعودی میلیون‌ها دلار صرف بیش از 16 شرکت تبلیغاتی خارجی برای بهبود چهره عربستان در پی قتل « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی کرده است.

 «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پس از جنایتی فجیع که افکار عمومی بین‌المللی را به لرزه درآورد ، ثروت عربستان را برای بهبود چهره جنایی خود در سرتاسر جهان هدر داد.

رژیم سعودی از خدمات بیش از 16 شرکت تبلیغاتی خارجی برای بازگرداندن اعتبار و نفوذ خود پس از ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول استفاده کرد.

مجله فارین پالیسی گزارش داد که ریاض بیش از دو سال از زمان قتل خاشقجی در اکتبر 2018 از شرکت‌های بسیاری برای بهبود وجه خود استفاده کرده است.

این مجله توضیح داد که هدف این شرکت‌ها بازگرداندن قدرت ریاض تا حد زیادی در پایتخت و سایر مناطق کشور است.

سازمان سیا در سال 2018 به این نتیجه رسید که قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان صورت گرفته است.

مجله مذکور تاکید کرد: از شرکت‌های لابی‌ برای پیشبرد طیف وسیعی از منافع سعودی ، از تجارت دوجانبه با ایالات متحده گرفته تا بهبود چهره عربستان، استفاده شده است.

این مجله بر کارنامه سیاه عربستان از جمله قتل و کشتار، جنگ علیه یمن و همچنین سابقه سیاه ولیعهد سعودی در سرکوب فعالان و پایمال کردن حقوق زنان تاکید کرد.

 بر اساس گزارش فارین پالیسی این شرکت‌های تبلیغاتی در بهبود چهره عربستان در مقابل جهان موفق نبوده‌اند.

این گزارش به اقدام «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی استناد کرد. اما توقف فروش سلاح ، به ویژه در میان دموکرات‌ها مانند بایدن ، به دلیل نگرانی‌های ناشی از جنایات قبلی که ائتلاف متجاوز عربی تحت رهبری عربستان در یمن مرتکب شده بود ، بحث برانگیز بود.

به گزارش فارین پالیسی، لابی‌گران عربستان در آمریکا تنها در یک مورد، تقریباً دو میلیون دلار کمک مالی در اختیار نامزدهای فدرال، از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین و بایدن قرار‌داده‌اند.

اما از زمان انتخابات ریاست جمهوری در 3 نوامبر ، این کمک‌ها به دموکرات‌ها تغییر یافت و آنها کنترل خانه کنگره و کاخ سفید را به دست آوردند.

بر این اساس، طی ماه‌های پس از انتخابات سال 2020 آمریکا، عربستان بر شرکت‌هایی در آمریکا متمرکز شده که با حزب دموکرات ارتباط خوبی دارند و امیدوار است از طریق این شرکت‌ها، بتواند بر سیاست‌های دولت بایدن نفوذ پیدا کند. بایدن برخلاف ترامپ، وعده داده است که در برابر عربستان، سیاست‌های سخت‌تری را اعمال کند.

این مجله آمریکایی در پایان نوشت: مشخص نیست که با وجود مخالفت گسترده حزب دموکرات با ریاض، عربستان باید چه میزان هزینه کند.منابع قبلاً برای «ویکیلیکس سعودی» فاش کرده بودند که ولیعهد از طریق شرکت‌های روابط عمومی آمریکایی برای بهتر کردن چهره خود و سرپوش گذاشتن بر تخلفاتش و یک سری رسوائی‌ها، کمپینی را راه اندازی کرده است.

این منابع گفتند که محمد بن سلمان دستور داده میلیون‌ها دلار به این شرکت‌ها و لابیگران انتقال یابد تا چهره وی در ایالات متحده بهبود و سابقه سیاه وی در زمینه حقوق بشر کاهش یابد.

اسناد رسمی وزارت دادگستری ایالات متحده تلاش بن سلمان برای بهبود چهره وی را با تصدی دولت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن نشان داد.

محمد بن سلمان با شرکت لابی « ال اس تو گروپ» در سال 2019 قراردادی منعقد کرد.

به گزارش شبکه «سی ان بی سی» ، محمد بن سلمان 1.5 میلیون دلار برای یک سال به شرکت ال اس تو گروپ پرداخت کرد.

این اسناد نشان داد که عربستان سعودی به دنبال خدمات گروه دیگری به نام «گروه استراتژی آرینا» است.