افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در زندان گوانتانامو

  پنتاگون از توقف برنامه ارائه واکسن کرونا به زندانیان در زندان گوانتانامو خبر داد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در توییتی نوشت:  تاکنون هیچ زندانی در گوانتانامو واکسینه نشده است. اما قول می‌دهیم به تعهدات خود برای ایمن نگه داشتن نیرو‌های خود متعهد باشیم.

این زندان که در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو در جنوب شرق کوبا واقع شده است شش هزار نفر ساکن دارد و ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی از این زندان مراقبت می‌کنند و در آن مشغول به کار هستند. طبق قانون آمریکا، زندانیان باید کلیه مراقبت‌های بهداشتی را در این پایگاه دریافت کنند، اما فقط یک بیمارستان عمومی برای خدمات رسانی به منطقه وجود دارد.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی استدلال کرده‌اند که افراد زندانی باید در لیست اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند، زیرا بسیاری از آن‌ها در محیط‌های محدود در بازداشت به سر می‌برند و از نزدیک با کارکنان زندان در تماس هستند و به این ترتیب شرایط مناسب برای انتشار ویروس کرونا فراهم می‌شود. 

از آمار مبتلایان به ویروس کرونا در گوانتانامو اطلاعات دقیقی در دست نیست. پنتاگون در مارس ۲۰۲۰ فرماندهان را از گزارش علنی دادن در مورد آمار مبتلایان و فوتی ها در این زندان منع کرد. 

گوانتانامو از زمان حملات ۱۱ سپتامبر صد‌ها زندانی را در خود جای داده است و سال‌ها قانونگذاران برای بستن این زندان که مثال کامل نقض حقوق بشر بوده است، تلاش کرده‌اند.

جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت از بستن این بازداشتگاه حمایت می‌کند، اما تاکنون هیچ برنامه زمانی مشخصی برای انجام این کار ارائه نداده است.

گروهی از زندانیان سابق که در مقطعی در زندان گوانتانامو بازداشت بودند، روز جمعه نامه‌ای به بایدن  نوشتند و از او خواستند که این مرکز را تعطیل کند.

آن‌ها نوشتند: بوش آن را باز کرد. اوباما قول بستن آن را داد، اما موفق به انجام آن نشد. ترامپ قول داد که آن را باز نگه دارد. اکنون نوبت شماست که اقدام خود را در این زمینه انجام دهید.