پیونگ‌یانگ خلع سلاح اتمی را نمی‌پذیرد

 یک دیپلمات سابق کره شمالی با غیرممکن دانستن خلع سلاح اتمی این کشور، گفت برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ رابطه مستقیمی با ثبات حکومت پیونگ‌یانگ دارد.

«ریو هیون‌وو» سرپرست پیشین سفارتخانه کره شمالی در کویت - که در ماه سپتامبر به سئول پناهنده شده بود - در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد دولت پیونگ‌یانگ هرگز از تسلیحات اتمی خود دست نمی‌کشد زیرا زرادخانه اتمی را کلید بقا و حیات حکومت خود می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از این مصاحبه، ریو ضمن اشاره به احتمال موافقت پیونگ‌یانگ با مذاکره جهت کاهش تسلیحات اتمی خود، توضیح داد: «اما تسلیم کردن تمام آنها محتمل نیست... قدرت اتمی کره شمالی رابطه مستقیمی با ثبات حکومت آنها دارد و کیم [جونگ اون] معتقد است تسلیحات اتمی باعث بقای آنها می‌شود».

وی با بیان اینکه دولت پیشین آمریکا با درخواست بدون مقدمه خلع سلاح اتمی کامل، خود را در مذاکرات با کره شمالی محدود کرد، اظهار داشت: «البته دولت [جدید] آمریکا نیز نمی‌تواند از [درخواست] خلع سلاح اتمی کوتاه بیاید و کیم جونگ‌اون نیز نمی‌تواند آن را بپذیرد».

پیشتر، «مون جائه‌این» رئیس‌جمهور کره جنوبی از دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» خواسته بود مذاکرات با کره شمالی را از سر بگیرد و آمادگی سئول برای میانجی‌گری بین دو طرف را اعلام کرده بود.

هفته قبل نیز «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا، با این ادعا که برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی تهدیدی جدی برای آمریکا و متحدانش است، گفت واشنگتن در حال تدوین راهبردی جدید برای مقابله با آن است.