واکنش روسیه به حضور دیپلمات‌های خارجی در دادگاه ناوالنی

 "ماریا زاخارووا " سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که حضور دیپلمات‌های خارجی در دادگاه پرونده "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ نویس مخالف، آشکارا دخالت در امور داخلی روسیه محسوب می‌شود.

 زاخارووا با یادآوری اینکه بطور مرسوم، نمایندگان دیپلماتیک خارجی تنها در دادگاه‌های مربوط به شهروندان کشورهای خود حضور پیدا می‌کنند، تأکید کرد: «حتی اگر کشورهای غربی ناوالنی را "خودی" تلقی می‌کنند، او شهروند فدراسیون روسیه است. این اقدام غربی‌ها نه تنها دخالت در امور داخلی کشور ماست، بلکه خودنمایی از نقش ناخوشایند و غیرقانونی آنها در تلاش برای بازدارندگی روسیه است.»

طبق اطلاعات رسانه‌های گروهی روسیه، حدود 20 نفر از دیپلمات‌های  سفارتخانه‌های مختلف خارجی، امروز در محل دادگاه شهر مسکو حضور یافتند، جایی که قرار است تصمیم گرفته شود تا مجازات تعلیقی با مجازات واقعی برای "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ نویس مخالف روس، جایگزین شود.

سازمان تعزیرات فدرال روسیه از دادگاه شهر مسکو خواسته تا مجازات تعلیقی ناوالنی را به مجازات واقعی تبدیل کرده و برای او حکم 3 سال و نیم حبس و 500 هزار روبل، جریمه نقدی تعیین کند.

گفته می‌شود، نمایندگان سفارتخانه‌های ایالات متحده، اتریش، لتونی، لهستان، سوئیس و بلغارستان و برخی دیگر کشورها خود را به این دادگاه رسانده‌اند. ده‌ها خبرنگار و روزنامه نگار داخلی و خارجی نیز درصدد پوشش خبری این دادگاه هستند.

آلکسی ناوالنی در اوایل امروز از بازداشتگاه موقت مسکو به محل دادگاه منتقل شد، وکیل مدافع و همسر وی نیز در این دادگاه حضور دارند.

در همین رابطه، از روز گذشته محدودیت‌های ترافیکی خاصی در محدوده دادگاه شهر مسکو مورد اجرا گذاشته شده است.

لازم به یادآوری است که در تاریخ 28 ژانویه (9 بهمن ماه)، دادگاه منطقه‌ای شهر مسکو تمدید بازداشت موقت ناوالنی برای مدت 30 روز را قانونی دانست. ناوالنی در تاریخ 17 ژانویه (28 دی ماه) هنگام ورود به فرودگاه مسکو، از برلین، بازداشت شد تا وضعیتش از لحاظ قضایی، توسط دادگاه مشخص شود.  

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین امروز در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره نظر رئیس جمهوری روسیه درباره این دادگاه، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روند رسیدگی به پرونده قضایی ناوالنی را دنبال نمی‌کند.