آمریکا برای نخستین بار در پایگاهش در نروژ بمب‌افکن مستقر کرد

نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار در یک پایگاه  هوایی در غرب نروژ شماری بمب افکن راهبردی مستقر می‌کند.

 به نوشته وبگاه «استرایپس» این اقدام تازه آمریکا با توجه به  اهمیت روز افزون منطقه قطب شمال برای راهبرد نظامی این کشورست. فرماندهی نیروهای ایالات متحده در اروپا سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از 200 پرسنل نیروی هوایی پایگاه هوایی «دیس» در تگزاس برای پشتیبانی از ماموریت‌ها در منطقه، با یک اسکادران بمب افکن «بی- 1 لنسر» به پایگاه هوایی «اورلند» در نروژ می‌روند.

در این بیانیه در مورد زمان ورود هواپیماهای B-1 یا مدت زمان استقرار آنها در اورلند واقع در در سواحل غربی نروژ، هیچ اشاره‌ای نشده است. در این پایگاه اسکاداران جنگنده‌های نسل پنجم «اف-35 » نروژ نیز مستقرند.

نیروی هوایی آمریکا به تازگی از راهبرد خود در قطب شمال رونمایی کرده که هدف آن تقویت حضور در منطقه و مقابله با تهدید‌های روسیه و چین است.

چندی قبل ارتش روسیه اعلام کرد، جنگنده «میگ-۳۱ » این کشور در حریم هوایی «دریای بارنتز» یک فروند هواپیمای نیروی هوایی نروژ را رهگیری کرد. وزارت دفاع روسیه در باره این رویداد نظامی توضیح داد که به دنبال نزدیک شدن یک هواپیمای نیروی هوایی نروژ به حریم هوایی روسیه در دریای «بارنتز» یک فروند جنگنده میگ-۳۱ هواپیمای نروژی را رهگیری و تا زمان خارج شدن از منطقه آن را همراهی کرد.

دریای بارنتز که انشعابی از اقیانوس منجمد شمالی است، از شمال به مجمع‌الجزایر «سوالبارد» (منطقه مستقر در قطب شمال تحت کنترل نروژ) و از جنوب توسط روسیه و نروژ احاطه شده است.