واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه در مقابله با کرونا تاثیرگذار است

 پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بر اساس تازه‌ترین بررسی‌های علمی اعلام کرد  واکسن روسی کرونا امن و موثر است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مقاله منتشره در مجله لانست نشان می‌دهد واکسن اسپوتنیک‌وی در مقابله با ویروس کرونا نزدیک به نود و دو درصد تاثیرگذار است و کاملا در مقابل نمونه‌های شدید کووید-۱۹ نقش حفاظتی دارد.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که روز سه شنبه در مجله پزشکی لانسِت The Lancet از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی منتشر شد و کارشناسان مستقل آن را معتبر دانستند، واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه به میزان ۹۱،۶% در برابر اشکال بالینی کووید-۱۹ مؤثر است.

گفتنی است؛ مسکو برای صادرات این واکسن به کشور‌های دیگر یا تولید در خارج از روسیه، برنامه‌ریزی کرده است و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

دولت روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که می‌تواند در اولین فرصت ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن اسپوتنیک را به اتحادیه اروپا تحویل بدهد.

این هفته دولت آلمان نیز از نهاد‌های نظارتی-بهداشتی اروپا خواست تا با تایید سریع واکسن اسپوتنیک، اجازه خرید این واکسن به دولت آلمان را بدهند. واکسن «اسپوتنیک وی» در موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه ساخته شده است.