ماجرای باشگاه‌های گلف ترامپ

قانون‌گذاران اسکاتلندی تحقیق درباره دارایی‌های « دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا در این سرزمین را خواستار شدند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، روز چهارشنبه قرار است طرحی در پارلمان به رأی گذاشته شود تا «نیکولا استورجئون» وزیر اول اسکاتلند را برای تحقیق درباره دو زمین گلف ترامپ تحت فشار قرار دهد.

طبق این طرح، استورجئون از این طریق «حکم پیگیری ثروت بدون توضیح» از دادگاه‌های اسکاتلند درخواست می‌کند از سازمان ترامپ درباره محل تأمین مالی خرید دو باشگاه گلف در این سرزمین توضیح بخواهد.

تاکنون استورجئون و حزب ملی اسکاتلند تلاشی برای پیگیری چنین تحقیقاتی انجام نداده‌اند و بیان داشته‌اند بهتر است این اقدام به‌جای مسیر سیاسی، از مسیر قضایی طی شود.

اگر تحقیق علیه دو باشگاه گلف ترامپ در اسکاتلند کلید خورده و او نتواند دادگاه را متقاعد کند از درآمد نامتعارف و پول کثیف برای خرید آن‌ها استفاده نکرده است، دولت اسکاتلند می‌تواند آن‌ها را مصادره کند.

سال ۲۰۱۹ کمیته راه‌ها و روش‌های مجلس نمایندگان با اشاره به اینکه مجلس نمایندگان برای وضع قوانین مخصوص مالیات روسای جمهور باید به گزارش مالیاتی ترامپ دسترسی پیدا کند، علیه وزارت خزانه‌داری به خاطر ممانعت از این اقدام شکایت تنظیم کرده بود.

در آن زمان وزارت خزانه‌داری هدف مجلس نمایندگان را چیزی فراتر از تلاش برای قانون‌گذاری در این زمینه توصیف کرده بود.

شبکه «سی‌اِن‌اِن» پیش‌تر گزارش کرده است، پرونده‌های قضایی زیادی پیرامون قانون‌شکنی‌های ترامپ چه قبل از ریاست جمهوری و چه بعد از آن وجود دارد اما در حال حاضر دستکم شش پرونده علیه او در خاک آمریکا در جریان است که قضات مربوطه، ادامه رسیدگی به آن‌ها را به بعد از خروج وی از کاخ سفید موکول کرده‌اند.