آمریکا ۲ معامله تسلیحاتی فروش بمب‌های هوشمند به عربستان را متوقف کرد

 آمریکا پس از طرح ادعای پایان حمایت اطلاعاتی-نظامی از عربستان در جنگ یمن، دو معامله تسلیحاتی به ارزش ۷۶۰ میلیون دلار با ریاض را متوقف کرد.

بنا به گزارش پایگاه دیفنس نیوز، دو معامله تسلیحاتی مذکور شامل یک معامله ۲۹۰ میلیون دلاری فروش ۳ هزار بمب هوشمند GBU -۳۹ Stormbreaker ساخت شرکت بوئینگ و دیگری معامله ۴۷۸ میلیون دلاری فروش مستقیم ۷ هزار بمب هوشمند Paveway IV ساخت شرکت ریتیون آمریکاست. دو سلاح مذکور مکررا طی ۶ سال تجاوز نظامی عربستان و همپیمانان غربی آن به خاک یمن بر سر مردم این کشور فرود می‌آمدند.

رئیس جمهور جدید آمریکا در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود ادعای پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن را بر زبان آورد. جو بایدن با تاکید بر اینکه جنگ در یمن باید متوقف شود، اعلام کرد که واشنگتن به حمایت از عربستان سعودی و کمک به این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت خود ادامه خواهد داد.

به دنبال آن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور برخی حمایت‌ها از عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف کرده است. جان کربی گفت: کمک‎‌هایی را به عربستان در یمن ارائه می‌کردیم که اکنون این کمک‌ها را متوقف کرده‌ایم، اما عربستان همچنان یک شریک مهم باقی می‎ماند.

این در حالی است که از سال ۲۰۱۵ آل سعود و امارات متحده عربی با حمایت آمریکا تحت ائتلافی متجاوز اقدام به آغاز جنگ علیه یمن، فقیرترین کشور عربی کرده اند. این تجاوز تاکنون ده‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. در این میان، جنبش مردمی انصارالله یمن تنها گروهی است که موفق شده است در مقابل تجاوزگری‌های رژیم سعودی مقاومت کند.