43 نفر در ترکیه به‌اتهام همکاری با گولنیست‌ها دستگیر شدند

پلیس ترکیه در عملیاتی سراسری شماری از شهروندان این کشور را به اتهام همکاری با « جنبش گولن » بازداشت کرد.

به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» پلیس ترکیه پس از صدور قرار بازداشت برای ۱۵۴ نفر به اتهام همکاری با جنبش گولن، حملات همزمانی را در ۳۲ استان این کشور انجام داد. ۱۳ نفر این افراد قبل از اقدام پلیس موفق به ترک  خاک ترکیه شدند، در حالیکه تلاش پلیس برای یافتن ۲۷ نفر دیگر همچنان ادامه دارد.

از ۱۱۴ نفر مجموع بازداشت شده در این عملیات، ۳۳ نفر به دستور دادستان آزاد شدند. در حالیکه ۴۳ نفر دیگر به دلیل ارتباط با جنبش گولن دستگیر و ۳۸ نفر دیگر نیز با نظارت قضایی آزاد شدند.

از زمان کودتای ۲۰۱۶ به این مقامات ترکیه ۹۶ هزار نفر را بازداشت کرده‌ و ۱۵۰ هزار تن از کارمندان دولت و نیروهای ارتش را اخراج کرده‌اند. ترکیه جنبش «فتح الله گولن» را سازمانی تروریستی و عامل کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیر ۱۳۹۵) اعلام کرده است. در جریان این کودتای نافرجام، ۲۵۱ نفر کشته و حدود ۲۲۰۰ تن زخمی شدند.

«سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که حدود 96 هزار تن از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

مقام‌های مختلف ترکیه از جمله رئیس‌جمهور این کشور بارها از آمریکا خواسته‌اند که گولن سرکرده این تشکیلات را که در آمریکا سکونت دارد، به ترکیه تحویل دهد، اما واشنگتن توجهی به این خواسته نکرده است.

نیروهای امنیتی ترکیه هفته گذشته نیز  بیش از 70 نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش بازداشت کردند.