فشار آمریکا به چین برای محکوم کردن کودتای میانمار

 آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا ، به دیپلمات عالی چین گفته است که واشنگتن برای پاسخگو دانستن پکن در قبال تلاش جهت تهدید ثبات گستره اقیانوس هند تا اقیانوس آرام، با متحدان خود همکاری خواهد کرد.

 بلینکن روز جمعه برای اولین بار پس از انتخابش به عنوان وزیر خارجه با یانگ جیه چی تلفنی گفتگو کرد. یانگ به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست چین بر دیپلماسی چین نظارت دارد.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا آمده است که بلینکن تاکید کرده است آمریکا همچنان از حقوق و بشر و ارزش های دموکراتیک در مکان هایی مانند شیجیانگ، تبت و هنگ کنک دفاع خواهد کرد.

بلینکن همچنین چین را برای پیوستن به جامعه بین‌المللی در محکوم کردن کودتای نظامی در میانمار تحت فشار قرار داد.

در بیانیه یاد شده همچنین آمده است که بلینکن بار دیگر تاکید کرد واشنگتن به همکاری با متحدان و شرکای خود ادامه خواهد داد تا چین را «برای تلاش جهت تهدید ثبات گستره اقیانوس هند تا اقیانوس آرام از جمله در تنگه تایوان» و برای تضعیف نظام قانون مدار بین المللی «پاسخگو بداند».

به گفته وزارت خارجه چین، یانگ از آمریکا خواست تا سطح مناسبات دوجانبه را بهبود بخشد.

بنا به گزارش ها، یانگ به بلینکن گفت که روابط چین و آمریکا در مقطعی حیاتی قرار دارد و از آمریکا خواست تا اشتباهات اخیر خود را تصحیح کرده و اقداماتی را جهت پیشبرد توسعه سالم و پایدار مناسبات دوجانبه انجام دهد.