درخواست انگلیس و اتحادیه اروپا از سازمان ملل

انگلیس و اتحادیه اروپا تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره اوضاع میانمار را خواستار شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سفیر انگلیس در مقر سازمان ملل در شهر ژنو گفت، به همراه نوزده کشور اروپایی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، این درخواست را ارائه کرده‌اند.

این دیپلمات انگلیسی افزود، بازداشت مقامات سیاسی منتخب مردم و شهروندان میانمار توسط نظامیان «پیامدهای سنگینی برای وضعیت حقوق بشر در این کشور دارد».

او در ادامه گفت: «پیش از هر چیز، باید فوراً به مشکلات مردم میانمار و تضعیف پرشتاب وضعیت حقوق بشر در این کشور پاسخ دهیم».

روز جمعه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، خواستار آزادی «آنگ‌سان سوچی» رئیس دولت میانمار و دیگر افراد بازداشت شده در جریان کودتای نظامی این کشور شد.

بر این اساس، ۱۵ عضو شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای بر لزوم حفظ فرایندها و نهادهای دموکراتیک، اجتناب از خشونت، احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، و همچنین مُر قانون تاکید کردند.

روز دوشنبه بود که پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم میانمار و دیگر رهبران این حزب، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

سخنگوی «حزب ملی برای دموکراسی» به رهبری سوچی روز چهارشنبه اعلام کرد، دادگاهی در میانمار وی را به نقض قوانین صادرات و واردات متهم کرده است.

ظرف روزهای اخیر، شمار زیادی از هواداران دولت سوچی و مخالفان کودتا، در خیابان‌های میانمار دست به اعتراضات گسترده زدند که با برخود نیروهای پلیس و بازداشت عده‌ای از معترضان همراه شد.