هدف از فراخوان آمریکا و ریاض سر و صدای رسانه‌ای است

« محمد علی الحوثی »‌ عضو ارشد شورای سیاسی عالی یمن ، عصر امروز (دوشنبه)، در اظهاراتی به ادعای واشنگتن مبنی بر پایان دادن به جنگ در یمن واکنش نشان داد.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «المسیره»‌،‌ محمد علی الحوثی در این خصوص گفت: «هدف از فراخوان کشورهای متجاوز آمریکا، بریتانیا، عربستان سعودی و امارات درباره صلح آن هم با تداوم تجاوزها و محاصره، سروصدای رسانه‌ای و بازی کردن نقش قربانی است».

عضو ارشد شورای عالی سیاسی عالی یمن ادامه داد: «صلح نیازمند اعلام تصمیمی از جانب چهار کشور متجاوز مبنی بر پایان دادن به تجاوزگری‌ها و شکستن محاصره است همانطور که آمریکا اعلام کرد».

لحظاتی پس از انتشار اظهارات محمد علی الحوثی، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «بریتانیا و غیر بریتانیا باید به یاد داشته باشند که همچنان به تجاوزگری‌ها و تحمیل محاصره علیه مردم یمن ادامه می‌دهند و کسی که ابتدا و فورا باید دست از [اقداماتش] بکشد متجاوز جنایتکار است».

محمد عبدالسلام ادامه داد: «اما آنکه از خود دفاع می‌کند، در مسیر درست حرکت می‌کند و حق دار است و از نظر اخلاقی، ملی و انسانی اگر پیش از متوقف شدن تجاوزگری‌ها و محاصره دست [از اقدام] بکشد، مقصر است».

این واکنش پس از اظهارات پنجشنبه شب «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکاست که در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد، دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کنند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

بایدن گفت: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم».

ادعای دولت بایدن مبنی بر تلاش برای توقف جنگ در یمن در حالی است که این جنگ با چراغ سبز دولت باراک اوباما در زمانی که بایدن  معاون او بوده، آغاز شد.

دولت سابق ‌آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جنگ شش ساله ائتلاف عربستان سودی علیه یمن حمایت نامحدودی از فروش تسلیحات مدرن گرفته تا ارائه کمک‌های مستشاری و اطلاعاتی به این ائتلاف ارائه کرده است که در نتیجه آن، ۱۶۸۰۲ یمنی جان‌باخته‌اند که ۳۷۵۳ نفر آنها کودک هستند.

همچنین میانگین جمعیت زیر خط فقر به ۸۵ درصد رسیده و به دلیل حمله و محاصره ائتلاف، ۲۰ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی در رنج هستند.