مسکو آغازگر قطع روابط با اتحادیه اروپا نخواهد بود

« دیمیتری پسکوف » سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه گفت، روسیه به دنبال قطع روابط با اروپا نیست بلکه خواستار تقویت آن است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، پسکوف در تصحیح اخبار امروز رسانه‌های اروپایی درباره اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ «خروجی رسانه‌های جمعی تیتری را برگزیدند که تحریک‌کننده احساسات و بی‌محتوا بود».

سخنگوی دولت روسیه توضیح داد: «نکته اینجاست که ما این را نمی‌خواهیم (قطع رابطه با بروکسل) بلکه به دنبال توسعه روابط با اتحادیه اروپا هستیم. با این حال اگر اتحادیه اروپا در این مسیر [تحریم زیرساخت‌های روسیه] حرکت کند، در آن صورت بله، ما آماده [قطع رابطه] خواهیم بود زیرا باید برای بدترین حالت آماده بود».

پسکوف در ادامه گفت: «این چیزی است که وزیر [امور خارجه] درباره آن صحبت کرد. با این حال معنای آن مورد تحریف قرار گرفت و این تیترهای احساس‌برانگیز به شکلی ارائه شدند که گویی روسیه، خود عملاً آماده است آغازگر قطع روابط با اتحادیه اروپا باشد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت، روسیه باید این آمادگی را داشته باشد که برای مولفه‌های زیرساخت‌های حیاتی خود را که ممکن است تحت تحریم خارجی قرار گیرند، جایگزین پیدا کند.

در پی تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای اروپایی و اخراج چند دیپلمات اروپایی از مسکو به دلیل مشارکت در تظاهرات غیرقانونی در حمایت از «الکسی ناوالنی» چهره غرب‌گرای مخالف روسیه، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از احتمال تحریم روسیه خبر داد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در یک مصاحبه تلویزیونی در واکنش به احتمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت، مسکو آماده قطع روابط با این اتحادیه است.

سه دیپلمات اروپایی روز پنجشنبه به رویترز گفتند احتمالاً در ماه جاری میلادی، بروکسل ممنوعیت سفر و توقیف اموال را علیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و متحدان وی، اعمال کند.