دولت جدید آمریکا به دنبال تعطیلی زندان گوانتانامو

یک مقام کاخ سفید روز جمعه گفت که دولت بایدن بررسی‌های رسمی درباره آینده زندان گوانتانامو با هدف تعطیلی آن را آغاز کرده است.

دو مقام نزدیک به این موضوع در گفت‌وگو با رویترز گفتند: «چند دستیار در حال پیشبرد مذاکرات داخلی با هدف اقدامی اجرایی هستند که طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده توسط جو بایدن امضا خواهد شد.»

«امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت:‌«ما در حال انجام روندی برای ارزیابی شرایط کنونی هستیم که دولت بایدن از دولت سابق آمریکا در راستای هدف گسترده‌تر خود در بستن گوانتانامو به میراث برده است.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: «شورای امنیت ملی، همکاری نزدیکی با وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری درباره روند تعطیلی تاسیسات گوانتانامو خواهد داشت. در این زمینه رایزنی نزدیکی با کنگره انجام خواهد شد.»

سیاست تعطیلی زندان گوانتانامو یکی از سیاست‌های قدیمی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا بوده که این سیاست پس از رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به قدرت در سال 2017 متوقف شد.

ترامپ در تمامی 4 سال دوران ریاست جمهوری خود زندان گوانتانامو را باز نگه داشته بود. در حال حاضر 40 زندانی و به مدت تقریبا دو دهه است که بدون هیچگونه اتهام یا محاکمه‌ای در گوانتانامو قرار دارند.