کره شمالی یک اولویت فوری برای آمریکا است

  ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در اظهاراتی گفت: برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک بالستیک کره شمالی همچنان یک اولویت فوری برای ایالات متحده است و واشنگتن متعهد به خلع سلاح هسته‌ای این کشور است.

وی در ادامه افزود: عدم تعامل مستقیم دولت بایدن با کره شمالی نباید این طور قلمداد و برداشت شود که چالش ناشی از برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ، یک اولویت برای کاخ سفید نیست. در واقع این یک اولویت فوری است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: کره شمالی به پیشرفت در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی در سال‌های اخیر ادامه داده و این مساله به یک اولویت مهم و ضروری برای ایالات متحده تبدیل شده است و این یکی از مسائلی است که ما متعهد به حل و فصل آن با همکاری متحدان و شرکای مان هستیم. بی شک خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی یکی از تعهدات اصلی ما خواهد بود.

دولت بایدن که ماه گذشته به قدرت رسید، اعلام کرده است که در حال رایزنی و مشورت با متحدانش به خصوص ژاپن و کره جنوبی برای بررسی سیاست کره شمالی است.

تلاش‌های نمایشی دونالد ترامپ برای تعامل و همکاری با رهبر کره شمالی در نهایت با شکست روبرو شد.

یک گزارش محرمانه سازمان ملل نشان می‌دهد که کره شمالی در سال 2020 نیز به توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای اش ادامه داده است که این اقدام مغایر با تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

کورت کمبل مشاور ارشد بایدن در امور آسیا نیز گفته است که دولت فعلی آمریکا نباید تاخیر دوره اوباما را در قبال کره شمالی تکرار کند و هر چه سریعتر باید درباره رویکرد خود در قبال کره شمالی تصمیم گیری کند.