چرا سعد حریری به دیدار عون رفت؟

 از تاریخ دیدار قبلی « سعد حریری » نخست وزیر مکلف لبنان با « میشل عون » رئیس جمهوری این کشور در کاخ ریاست جمهوری لبنان تحولات زیادی در روابط دو طرف رخ داده است؛ به ویژه پس از انتشار ویدیوی مشهور درباره جلسه میشل عون و «حسان دیاب» نخست وزیر در دولت پیشبرد امور لبنان که رئیس جمهور در آن سعد حریری را مورد هجمه قرار داده بود. با این حال همه منتظره از سرگیری دیدارها میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور بودند؛ چراکه تنها ترین و ساده ترین راه برای تشکیل دولتی که همه در داخل و خارج لبنان منتظر آن هستند توافق میان عون و حریری است.

 سعد حریری طی روزهای گذشته ترجیح داد در این زمان تلف شده یک سری سفرها ی خارجی انجام دهد. منابع در این زمینه معتقدند هدف حریری این بود که به جای تلاش برای تشکیل دولت، کمک‌های خارجی را برای مرحله بعد از تشکیل کابینه در لبنان جلب کند.

در همین زمینه حریری بلافاصله پس از بازگشت از پاریس خواستار دیدار با عون شد و تاکید کرد که هنوز به مواضع قبلی خود در تشکیل دولت و پیشنهاد تشکیل کابینه‌ای متشکل از 18 وزیر مستقل پایبند است؛ در حالی که میشل عون از طریق بیانیه صادر شده توسط دفتر اطلاع‌رسانی در کاخ ریاست جمهوری اعلام کرده که این ساختار را رد می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که حریری چیز جدیدی برای ارائه دادن نداشت.

این موضوع نشان می‌دهد که دیدار حریری با میشل عون از روی اشتیاق برای بحث درباره چگونگی حل پرونده تشکیل دولت نبوده و این دیدار صرفا بنا به درخواست فرانسوی‌ها و جلب رضایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه انجام شده است. در حال حاضر نخست وزیر مکلف لبنان همه تلاش خود را برای راضی نگه داشتن ماکرون به کار بسته است؛ به ویژه رئیس جمهوری فرانسه به زودی سفری به عربستان سعودی خواهد داشت و حریری امیدوار است که ماکرون حمایت لازم برای نخست وزیر مکلف لبنان را از مقامات عربستان کسب کند.

همچنین شواهد نشان می دهد که تشکیل دولت در لبنان قبل از سفر رئیس جمهوری فرانسه به عربستان سعودی تقریباً غیرممکن شده؛ زیرا حریری دستاورد خاصی از سفرهای خارجی خود نداشت و اکنون منتظر نتیجه سفر ماکرون به ریاض و چراغ سبز عربستان برای تشکیل دولت لبنان است.

منابع آگاه از فضای رایزنی‌ها میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور اعلام کردند که دیروز پس از پانزدهمین نشست میان دو طرف هیچ پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت حاصل نشد و دو طرف تنها تاکید کردند که هیچ کدام قصد عقب نشینی از مواضع خود را ندارند. در واقع حریری بدون آمادگی قبلی به کاخ ریاست جمهوری رفت و این دیدار صرفاً برای کمرنگ کردن اختلافات در روابط شخصی وی با عون پس از انتشار ویدیوی مذکور بود. این در حالی است که حریری از میشل عون انتظار عذرخواهی داشت اما این اتفاق نیفتاد.

 این منابع گزارش دادند که سعد حریری همان پیش‌نویس قبلی ساختار دولت و توزیع پست های وزارتی که در آخرین جلسه تحویل داده بود را روز گذشته همراه داشت؛ یعنی همان پیش نویسی که رئیس جمهور آن را رد کرده بود. میشل عون روز گذشته نیز نشان پس از خواندن پیش‌نویس مذکور واکنشی نشان نداده و آن را به حریری بازگرداند.

به گفته آگاه از فضای نشست عون و حریری، نتایج نشست دیروز مثبت ارزیابی نمی شود. واقعیت این است که اختلاف مداوم میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف همچنان ادامه دارد و هیچ یک تمایلی به پذیرفتن شروط طرف مقابل نشان ندادند؛ در حالی که می دانند دولت بدون رضایت حتی یکی از آنها تشکیل نخواهد شد.

نتیجه آن است که در واقع دیدار سعد حریری با امانوئل ماکرون که چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت نتیجه خاصی نداشت و نتوانست هیچ تحول جدیدی در حل اختلافات میان حریری و عون به وجود بیاورد.

اخیرا منابع فرانسوی گزارش دادند که این کشور طرح جدیدی برای خروج لبنان از بن بست سیاسی ارائه داده جزئیات آن مشخص نیست. فرانسوی‌ها در سایه چندین دهه روابط تاریخی با لبنان به خوبی می‌دانند که لبنانی ها معمولاً در شرایط دشوار، بحران ها و مشکلات خود را به پرونده های منطقه ای و بین المللی پیوند می دهند تا چالش های خود را از طریق عناصر خارجی حل کنند.

از سوی دیگر از زمان آخرین سفر ماکرون و یا نماینده های وی به بیروت مواضع احزاب مختلف لبنان هیچ تغییری نکرده و هیچ گونه تحولی برای خروج از بن‌بست سیاسی لبنان مشاهده نشده است.