یمن در آستانه فروپاشی است

 عبیر عاطفه، یک مقام برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اوضاع یمن را وخیم توصیف کرد و گفت بی ثباتی اقتصادی و درگیری، یمن را به آستانه فروپاشی کشانده است.

بر این اساس، وی تاکید کرد: اوضاع یمن طی ۳ سال اخیر بهبود پیدا نکرده است و می‌توان اوضاع کنونی را وخیم توصیف کرد. بی ثباتی اقتصادی و درگیری، یمن را به آستانه فروپاشی کشانده است. این مسئله باعث آسیب پذیر شدن شدید میلیون‌ها خانواده در بحبوحه قحطی شده است. تازه‌ترین گزارشی که ما دیروز از آژانس غذای سازمان ملل دریافت کردیم نشان می‌دهد که حدود نیمی از کودکان زیر ۵ سال در یمن، یعنی ۲/۳ میلیون کودک، در معرض سوءتغذیه در سال جاری قرار خواهند گرفت.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: در صورت عدم رسیدگی، انتظار می‌رود نزدیک به چهارصد هزار نفر از این کودکان به خاطر سوءتغذیه شدید جان خود را از دست بدهند. هر سال اوضاع بدتر می‌شود و توانایی مردم برای مقابله با گرسنگی کاهش می‌یابد و این کودکان تا آستانه مرگ پیش می‌روند.

عاطفه تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا درباره یمن نه فقط توانایی سازمان‌های امدادی و کمک رسان بلکه توانایی بخش خصوصی در رساندن غذا به این کشور را پیچیده می‌کند. یمن با یک مشکل اقتصادی حاد روبروست. مشکل یمن فقط انسانی نیست بلکه جریان آزاد غذا و کالا به مردم یمن نیز یک مشکل است، زیرا این مسئله بر بهای محصولات غذایی تأثیر می‌گذارد و افراد بیشتری را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد و افراد بیشتری را آسیب پذیر می‌کند. چیز دیگری که یمن نیاز دارد صلح است تا مردم بتوانند بازپروری شوند و بتوانند بازسازی آینده خود را شروع کنند، کاری که سال‌های زیادی طول می‌کشد.