دولت بایدن راه ترامپ را در چین هراسی دنبال خواهد کرد

 کاخ سفید مدعی است که «نگرانی عمیقی» از بابت گزارش تیم کارشناسی سازمان بهداشت جهانی دارد. بر مبنای همین ادعا، کاخ ریاست جمهوری آمریکا از چین خواست داده های اطلاعاتی مربوط به روزهای نخستین همه گیری  کرونا  در شهر «ووهان» این کشور را علنی کند.

در همین راستا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای که بازتاب مطالبات دولت قبلی واشنگتن بود؛ مدعی شد: اینکه گزارش نهایی به طور مستقل وبه دور از دستکاری دولت چین ارائه شود، امری ضروری است.

در پاسخ به این ادعا که پیشتر هم از سوی «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مطرح شده بود؛ یکی از سخنگویان سفارت چین در واشنگتن، در بیانیه ای شدیداللحن، آمریکا را به آسیب رساندن به نظام چندجانبه گرایی و سازمان بهداشت جهانی متهم کرد و هشدار داد که واشنگتن حق ندارد انگشت اتهام خود را به سوی چین یا هر کشور دیگری بگیرد که در طول شیوع کرونا با این سازمان همکاری داشته است.

این بیانیه می افزاید: چین از تصمیم آمریکا برای بازگشت به سازمان بهداشت جهانی استقبال می کند اما انتظار دارد که واشنگتن به جای مقصر جلوه دادن دیگر کشورها، خودش را با بالاترین سطح از استانداردها تطبیق دهد.

این در حالی است که در گزارشی که سه شنبه گذشته ارائه شد؛ سازمان بهداشت جهانی این فرضیه را که کووید ۱۹ از آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان به بیرون درز پیدا کرده باشد؛ بعید دانست.

همچنین تیم کارشناسی این سازمان، احتمال اینکه ویروس از طریق غذاهای منجمد وارد چین شده باشد را مطرح کرد.

اما بعد از آنکه دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، مدعی شد که باید به طور مستقل درباره منشاء کرونا تحقیق کند؛ «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان بهداشت جهانی هم موضع جدیدی اتخاذ کرد و گفت هنوز همه فرضیه ها درباره منشاء کرونا مطرح است و محققان این سازمان نیازمند تحقیق بیشتر هستند!