اعلام آمادگی کره جنوبی برای خرید واکسن کرونای روسیه

 «جونگ یون کیونگ» رئیس آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر کره جنوبی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که دولت این کشور خرید واکسن روسی "Sputnik V" برای مقابله با شیوع ویروس کرونا آماده است.

او گفت: دولت سئول در حال مطالعه و بررسی است تا در صورت بروز سویه‌های جدید ویروس کرونا واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه و واکسن‌های سایر کشور‌ها را خریداری کند.

کیونگ در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه وجود دارد، گفت: درباره واکسن روسی، ما آن را یک گزینه جایگزین احتمالی در میان سایر واکسن‌ها می‌دانیم. اخیراً درخصوص گونه‌های جهش یافته ویروس و واکسن‌ها مشکلاتی وجود داشته است و ناچاریم واکسن‌های مختلف را از منظر‌های متعدد بررسی کنیم؛ بنابراین امکان استفاده از واکسن روسی نیز وجود دارد.

«الکساندر گینتسبورگ» رئیس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی در وزارت بهداشت روسیه پیشتر گفته بود که هنگام تولید واکسن اسپوتنیک وی پیدایش جهش‌ها و نسل‌های جدید ویروس مورد توجه قرار گرفت و سویه‌های جدید هنوز بر اثر بخشی واکسن تأثیری ندارند.

سوالات در خصوص خرید واکسن روسیه پس از انتشار اطلاعات درباره کم اثر بودن واکسن آسترزنکا از سوی دانشگاه آکسفورد مطرح شد زیرا اصل آن مشابه واکسن روسی است، اما به دلیل استفاده از دو جز مشابه اثر گذاری کمتری نسبت به واکسن روسی دارد.