به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، لی لیون باک، رییسجمهور کره جنوبی روز یکشنبه پس از نشست سه جانبه این سه کشور در پکن، گفت: ما توافق کردهایم که آزمایشات هستهیی بیشتر یا هرگونه اقدام تحریکآمیز دیگر را از جمله کره شمالی نخواهیم پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری نووستی، لی روز یکشنبه با ون جیابائو، رییس‌جمهور چین و یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد و برنامه‌های هسته‌یی و موشکی کره‌ شمالی در راس دستور کار این نشست یک روزه قرار داشت.

رییس‌جمهور چین نیز گفت که این سه کشور باید هر چه زود‌تر برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره و بازگشت به گفت‌وگو اقدام کنند.

این نشست سه‌جانبه یک ماه پس از آن برگزار شد که کره شمالی در پرتاب آزمایشی موشک جدیدش ناموفق ماند و سازمان ملل این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کرد.

ناموفق ماندن پرتاب آزمایشی موشک کره‌شمالی باعثافزایش نگرانی‌ها درباره احتمال متوسل شدن این کشور به یک آزمایش جدید هسته‌یی برای نشان دادن قدرت خود شده است، الگویی که در آزمایشات هسته‌یی قبلی کره شمالی مشاهده شده است.

در این میان پیونگ‌یانگ اخیرا اعلام کرد که به هر قیمتی زرادخانه هسته‌یی‌اش را تقویت خواهد کرد.

«کمیته اتحاد صلح‌آمیز کره» اعلام کرد که درخواست آمریکا از پیونگ یانگ برای کنار ‌گذاشتن برنامه‌های هسته‌یی و فضایی‌اش «یک اقدام تحریک‌آمیز جدی» است.

یک سخنگوی این کمیته که نامش فاش نشد، گفت که کره شمالی‌ «صرف‌نظر از هر قیمتی که باید بپردازد»، بازدارنده هسته‌یی‌اش را برای محافظت از استقلالش تقویت خواهد کرد.

کره شمالی پیش از این نیز با بی‌اعتنایی به درخواست‌های پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود که به آنچه برنامه‌های فضایی و هسته‌یی صلح‌آمیز خواند، ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی در جمع خبرنگاران گفت که بیانیه‌ پنج عضو دائم شورای عالی امنیت در محکومیت برنامه‌های هسته‌یی و موشکی کره شمالی «یک اقدام غیر قانونی» بود که حق کره‌ شمالی برای استفاده از انرژی هسته‌‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز را نقض می‌کند. این سخنگو که نامی از وی برده نشد گفت: ما قویا استقلال ملتمان را بر مبنای بازدارنده‌ هسته‌یی دفاعی حفظ خواهیم کرد و قابلیت‌های هسته‌‌یی صلح‌آمیزمان و نیز توسعه صنعت هسته‌ییمان را ادامه خواهیم داد.

در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انجام سومین آزمایش هسته‌یی پیونگ یانگ قوت گرفته است. کره شمالی در سال ۲۰۰۷ رآکتور تولید پلوتونیوم خود در مجتمع یونگ بیون را به عنوان بخشی از توافقنامه بین‌المللی‌اش با کشورهای دخیل در مذاکرات شش‌جانبه تعطیل کرد، اما مدتی بعد از این مذاکرات عقب‌نشینی کرد. کره شمالی در سال ۲۰۱۰ در طول سفر دانشمندان آمریکایی به این کشور از یک نیروگاه غنی‌سازی اورانیوم با ۲ هزار سانتریفیوژ در یونگ بیون پرده برداشت. به گفته‌ دانشمندان، این نیروگاه به راحتی می‌تواند تغییر کند تا اورانیوم در سطح تسلیحاتی تولید کند.

گزارشات حاکی از این است که کره شمالی احتمالا پلوتونیوم کافی برای ۶ تا ۸ سلاح هسته‌یی تولید کرده است.

کره شمالی پس از ناموفق بودن پرتاب موشکش که بر مراسم صدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، پایه‌گذار کره شمالی سایه افکند، لفاظی‌های خود علیه آمریکا و کره جنوبی را افزایش داده است.

واشنگتن نگران این است که کره شمالی به یک موشک بالستیک بین قاره‌ا‌ی دست یابد و یک بمب هسته‌یی را روی آن سوار کند.

کار‌شناسان خارجی می‌گویند که کره شمالی پلوتونیوم کافی برای ساخت چهار تا هشت بمب ساده را دارد، اما به نظر نمی‌رسد به توانایی ساخت بمب‌های کوچکی که بتوانند روی موشک سوار شوند دست یافته باشد.

چین و آمریکا اخیرا به کره شمالی هشدار دادند که دست به یک آزمایش هسته‌یی جدید نزند و از اقدامات تهدیدآمیز خودداری کند، اما کره‌شمالی اخیرا با بی‌اعتنایی به هشدارهای بین‌المللی دست به پرتاب آزمایشی یک موشک دوربرد زد که به ادعای پیونگ یانگ هدف از آن قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین بود.

آمریکا و کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر، کره‌شمالی را به خاطر این اقدام محکوم کردند و تاکید کردند که پرتاب این موشک کوششی برای آزمایش فن‌آوری موشکی بالستیک بود. شورای امنیت سازمان ملل نیز در اقدامی سریع‌ این عمل کره‌شمالی را محکوم کرد و هشدار داد که در صورتی که پیونگ یانگ دست به یک آزمایش موشکی دیگر و یا یک آزمایش هسته‌یی جدید بزند با تحریم‌های جدید روبه‌رو خواهد شد. برنامه‌های موشکی و هسته‌یی کره شمالی از مدت‌ها پیش مایه نگرانی کشورهای منطقه‌یی و بین‌المللی بوده است. کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶ و چند ماه پس از پرتاب آزمایشی موشک دوربرد تاپودونگ ۲‌اش اولین آزمایش هسته‌یی‌اش را انجام داد و آزمایش هسته‌یی دومش را در سال ۲۰۰۲، تنها یک ماه پس از پرتاب یک موشک دوربرد انجام داد.

کره‌شمالی در توافق‌نامه‌ای با آمریکا متعهد شده بود که در ازای دریافت کمک‌های غذایی دست از آزمایش هسته‌یی و موشکی و غنی‌سازی اورانیوم بردارد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازگشت مجدد به مجموعه هسته‌یی یونگ بیون را بدهد.

اما به دنبال انجام آزمایش موشکی اخیر کرهشمالی آمریکا اعلام کرد که توافق این کشور برای دریافت کمکهای غذایی لغو شده است و آمریکا کمکهای غذایی پیونگ یانگ را ارسال نخواهد کرد. کرهشمالی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد که دیگر به تعهدات خود در برابر این توافقنامه متعهد نیست.