خنثی کردن بیش از ۵۸۰ بمب عمل‌نکرده آمریکا در لائوس

وزارت دفاع روسیه سه شنبه اعلام کرد متخخصان خنثی سازی بمب و مین این کشور بیش از ۵۸۰ شی انفجاری عمل نکرده آمریکا در جریان حمله هوایی به لائوس در دهه ۶۰ میلادی را در جریان یک عملیات خنثی کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «نیروهای مرکز ضد مین نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات پاکسازی مین در منطقه فرودگاه "تونگ‌های هین" در استان "شیانگ‌خوانگ" در جمهوری دموکراتیک لائوس بیش از ۵۸۰ شی انفجاری کشف کردند.»

به گفته وزارت دفاع روسیه، اشیا انفجاری کشف شده توسط مین روب‌های روسی از انواع بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا و همچنین انواع توپ جنگی‌ با کالیبرهای مختلف است. این وزارتخانه افزود که پرسنل این ماموریت مجهز به تجهیزات پیشرفته حفاظتی وابزارهایی برای شناسایی وسایل منفجره هستند و متخصصان روسی از ابزارهای پیشرفته برای جستجو، کشف و ردیابی مین استفاده می‌کنند.

طبق تصمیم «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه، تیمی متشکل از 32 مهندس رزمی از مرکز بین‌المللی ضد مین نیروهای مسلح روسیه برای کمک به مین زدایی به لائوس اعزام شدند. این سومین ماموریت مین روبی مهندسان نظامی روسیه در لائوس است.

آمریکا بزرگترین بمباران خود را در جریان حمله به لائوس انجام داده است. لائوس در جریان جنگ ویتنام موضع بی‌طرفانه گرفت، اما «ویت‌کنگ‌ها» در جنگ ویتنام از نقاطی از خاک این کشور استفاده کردند. آمریکا در اواخر دهه ۶۰ میلادی برای مقابله با ویت‌کنگ‌های ویتنام به لائوس حمله کرد.

«لیندون بی جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا دستور داده بود لائوس نیز هدف حملات هوایی قرار گیرد و براساس دستور جانسون، جنگنده های آمریکا هر ۸ دقیقه لائوس را بمباران کردند. این عملیات وحشیانه و ظالمانه به مدت ۹ سال از سال ۱۹۶۸ ادامه یافت.

طبق گزارش رسانه های لائوس کماکان حدود ۸۰ میلیون بمب خوشه‌ای منفجر نشده در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد و روزانه جان شماری از شهروندان لائوس را می‌گیرد.