عطوان: اشتباهات بایدن در خاورمیانه خیلی زود آغاز شد

 عطوان در سرمقاله رای الیوم افزود:تنها چند روز پس از حملات موشکی اسرائیل به حومه جنوبی دمشق، بامداد روز جمعه جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکا حملاتی را انجام دادند. وزارت دفاع " پنتاگون" اعلام کرد که پایگاه‌های گردان‌های حزب الله عراق در پاسخ به حملات موشکی به سفارت آمریکا در بغداد و پایگاه‌های نظامی دیگر در فرودگاه اربیل و شمال عراق هدف قرار گرفته است.

عطوان نوشت: علت این که آمریکا مستقیم به داخل خاک عراق یا مرزهای ایران و حتی مستقیم گردان‌های حزب الله حمله نکرده، این است که بایدن نمی‌خواهد دولت مصطفی الکاظمی را به عنوان متحد خود در مضیقه قرار دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بایدن که درصدد بازگرداندن ایران به میز مذاکرات برای برنامه هسته‌ای است، به دنبال تحریک تهران نیست، وی همچنین تلاش می‌کند که از هرگونه پاسخ انتقام‌جویانه ایران یا حزب‌الله عراق خودداری کند.

این تحلیلگر عرب اظهار کرد: بایدن نه تنها از مهم‌ترین حامیان اشغال عراق بود، بلکه از طرح تجزیه این کشور براساس قومیت و فرقه نیز دفاع کرده و بر این باور بوده که عراق بزرگ‌ترین خطر برای طرح رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

عطون نوشت: پایگاه‌ها و نیروهای آمریکا در خاک عراق به صورت غیر قانونی حضور دارند و پارلمان منتخب عراق در ژانویه سال گذشته خواستار خروج سریع این نیروها شد و از نقطه نظر حامیان این قانون که در واقع اکثریت مردم عراق را شامل می‌شود، هرگونه پاسخ موشکی که این نیروها را هدف قرار دهد، اجرای این قانون مجلس عراق به شمار می‌رود.

سردبیر رأی الیوم اظهار کرد: دولت آمریکا نمی‌تواند اعتبار پارلمان و مشروعیت آن را زیر سؤال ببرد، چرا که اجرای روند سیاسی قوانینی است که واشنگتن بر عراق و براساس قانون "پول برمر" نخستین حاکم آمریکایی بر این کشور تحمیل کرد و می‌باید واشنگتن اولین کسی باشد که به تصمیم این پارلمان تن بدهد، اما چنین کاری را نکرد و از اشغالگری درس نگرفت و نشان داد که به چه میزان نسبت به تغییرات جدید در واقعیت بی‌اطلاع است.

عطوان نوشت: اگر آمریکا بر این باور است که این حملات می‌تواند به عنوان اهرم فشاری باشد برای این که ایران را به میز مذاکرات برای توافق جدید بازگرداند یا این حملات می‌تواند حمایت سفارت و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک عراق را تأمین کند، سخت در اشتباه است، چرا که شاید این حملات نتیجه عکس بدهد و موجب افزایش حمله به این پایگاه‌ها و نیز حملات موشکی و راکتی شود، حملات دقیقی که پیشتر پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در قلب فرودگاه اربیل در شمال عراق را هدف قرار داد و به دنبال آن چندین کارشناس آمریکایی و متخصص تکنولوژی هواپیمای جنگنده و ساخت موشک زخمی شدند.

عطوان افزود: تلاش می‌شود، سوریه که چندین سال است هدف توطئه آمریکا و اسرائیل قرار گرفته به کشوری شکست خورده مانند عراق، لیبی و یمن و نیز تجزیه شده به لحاظ قومیتی و فرقه‌ای تبدیل شود، از سوی دیگر دمشق خود به تنهایی یارای مقابله با آمریکا در کنار رژیم اشغالگر اسرائیل و حکومت‌های توطئه‌گر عربی را ندارد.

این تحلیلگر عرب نوشت: هرچند سوریه تنها نیست و به محور مقاومت تعلق دارد که خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ مطرح کرده است، قدرتی که دارای قدرت نظامی با تسلیحات بومی، موشک‌های نقطه زن و قایق‌های تندرو جنگی است، اما مهم‌تر از همه اینها، این محور افزون بر توان هسته‌ای در حال رشد، دارای مغزهای متفکری است که کارایی خود را در مدیریت بحران‌ها و مقابله با محاصره‌ها، جنگ‌های محدود، نشان داده‌اند.

عطوان ادامه داد: روسیه، متحد اصلی سوریه، حمله آمریکایی‌ها را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین المللی دانست، درست همان گونه که در مورد تجاوزات اسرائیل به سوریه عمل کرد، این محکومیت از سوی مسکو کافی نیست، بلکه این کار باید با تجهیز ارتش سوریه به سامانه دفاع موشکی همراه باشد که دمشق را قادر می سازد که از حاکمیت خود دفاع کند، چرا که غیر منطقی است، سامانه اس ۴۰۰ به همه کشورهای جهان صادر شود، به استثنای سوریه و ایران که متحدان بسیار نزدیک مسکو هستند.

عطوان نوشت: دولت بایدن با این حملات غافلگیرانه و شتابزده، این پیام ناامید کننده را به تمام کسانی فرستاد که معتقد بودند دولت وی به ویژه در منطقه خاورمیانه، عراق و خلیج فارس بسیار با دولت بی‌فکر "دونالد ترامپ" متفاوت خواهد بود، حملاتی که ممکن است زمینه ساز بی‌ثباتی‌های بزرگ‌تر، تشدید تنش‌های بیشتر و کشیده شدن منطقه به جنگ‌های بی‌حاصل باشد.

تحلیلگر عرب در پایان نوشت:آمریکا باید منتظر پاسخ انتقام‌جویانه نزدیک باشد، شاید این کار موجب شود دولت بایدن و نیروهای آمریکایی از کرده خود پشیمان شوند و بعید نیست که این اقدام آغازی برای شلیک موشک‌های بیشتر به سفارت و پایگاه‌های دیگر آمریکایی در عین الاسد و در شمال عراق باشد.