آزادی صدها دانش آموز ربوده شده نیجریه‌ای

روزنامه «ونگارد» نیجریه اعلام کرد که ۳۱۷ دانش آموزی که جمعی از راهزنان آنها را در ۲۶ فوریه در شمال نیجریه ربوده بودند آزاد شدند.

منابع خبری روز جمعه گزارش داده بودند که گروهی مسلح با حمله به یک مدرسه در ایالت «زمفرا»‌ در شمال غرب نیجریه صدها دانش آموز را ربوده‌اند.

 روزنامه ونگرا خبر داد که دختران نوجوان آزاد شده از دست گروه‌های تبهکار هم اینک در مسیر رسیدن به شهر «جوساو» مرکز ایالت زمفرا هستند.

ونگارد درباره اینکه آیا برای آزادی دانش آموزان باجی به گروه‌های مسلح داده شده است، ابراز بی اطلاعی کرد.

این روزنامه گفت این دانش آموزان از مدرسه‌ای دخترانه در شهر جانگیبی ربوده شدند و نیروهای امنیتی فدرال و پلیس نیجریه از همان ساعات اولین این حادثه طی سه روز گذشته در جستجوی دانش آموزان بود.

پیش از این گفته شده بود مقامات محلی در حال مذاکره با قبایل ححلی برای آزادی دختران ربوده شده هستند.

هنوز هیچ طرفی مسئولیت ربودن این دانش آموزان را برعهده نگرفته است؛ اما حدود دو ماه قبل هم عناصر گروه تروریستی « بوکوحرام » در ایالت کاتسینا بیش از ۳۰۰ پسر دانش آموز را ربوده بودند.

بوکوحرام گروه تروریستی است که در سال ۲۰۰۹ یک شورش و جنگ خونین را در شمال شرقی نیجریه به راه انداخت و به تدریج دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه شامل نیجر، چاد و کامرون گسترش داد. این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۵ بیعت خود را با سازمان تروریستی داعش اعلام کرد.

تروریست‌های بوکوحرام در سال ۲۰۱۵ هم با حمله به یک مدرسه در «چیهوک» ایالت بورنو بیش از ۲۷۰ دختر دانش آموز را ربودند. از آن سال تاکنون تنها ۱۶۴ دختر ربوده شده نجات یافتند یا آزاد شدند؛ اما از سرنوشت ۱۱۲ تن دیگر از آنها هنوز خبری در دست نیست.