روابط با ریاض تغییر نخواهد کرد

« جان کربی » سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) گفت که ارزیابی وزارت دفاع درباره حمله جنگنده‌های آمریکایی به شرق سوریه این است که یکی نفر در این حمله کشته شده و 2 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هفته پیش در تشریح تجاوز جنگنده‌های آمریکایی به نقطه‌ای در شرق سوریه گفت که دو جنگنده اف-15 با هفت موشک هدایت شونده نقطه کنترلی در منطقه بوکمال در طرف سوریه را هدف قرار داده که طی آن 9 تاسیسات ویران شده و بخشی از دو تاسیسات دیگر نیز تخریب شدند.»

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که ارتش این کشور به دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است.

جان کربی که در کنفرانس خبری روزانه پنتاگون صحبت می‌کرد، درباره انتشار گزارش قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی گفت: «کاخ سفید شفاف ساخته که روابط سیاسی ما با ریاض در مقایسه با دولت قبلی تغییری نخواهد کرد».

کربی اضافه کرد: «روابط نظامی ما با سعودی‌ها مستحکم بوده و مستحکم باقی خواهد ماند». 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «سعودی‌ها همپیمان راهبردی برای ما بوده و هماهنگی نظامی با این کشور ادامه دارد.»

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

وی در ادامه کنفرانس خبری خود اضافه کرد: «انتظار داریم که بازبینی وضعیت نیروهای آمریکایی در خارج تا نیمه‌های سال جاری انجام شود».

کربی گفت: «هیچ تحول جدیدی درباره نظامیان در افغانستان وجود نداشته و در حال بازبینی توافق دوحه و میزان پایبندی به آن هستیم».

توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان تحت نام «توافق‌نامه برای آوردن صلح به افغانستان» یک ساله شد. طالبان پس از یک آتش‌بس سه روزه در عید فطر ۱۳۹۷، از آمریکا خواستند که وارد گفت‌وگوی مستقیم با این گروه شود. این خواست در بیست‌وسوم خرداد همان سال مطرح شد که استقبال آمریکا را به دنبال داشت. دو طرف گفت‌وگوهای مستقیم صلح را در هفدهم تیر ۱۳۹۷ آغاز کردند و در دهم اسفند سال گذشته، توانستند به توافق صلح دست یابند. این گفت‌وگوها در 9 دور ادامه یافت و سرانجام دو طرف روی برخی از موضوعات توافق کردند.