توافقات غیرقانونی ترامپ علیه منافع آمریکا

 «الخاندرو مایورکاس»، وزیر امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه در نشستی خبری در واشنگتن گفت: «دونالد ترامپ »، رئیس جمهوری پیشین آمریکا توافقات غیر قانونی را علیه منافع آمریکا و وزارت دادگستری امضا کرده است.

بر این اساس، الخاندرو مایورکاس افزود: دولت ترامپ سیستم مهاجرتی کشور را کاملا از هم گسیخته کرده است. به کسانی که در حال حاضر تمایل دارند به مرز‌های آمریکا پا بگذارند می‌گوییم باید منتظر باشند؛ این مسئله به گذر زمان برای بازسازی سیستم مهاجرت پذیری از صفر نیاز دارد.

وزیر امنیت داخلی آمریکا تاکید کرد تصمیم گرفته ایم کمیته‌ای را برای بررسی وضعیت خانواده‌هایی که به علت اقدامات مهاجرتی ترامپ دچار ضرر شده اند، ایجاد کنیم چرا که دولت ترامپ کودکان مهاجر را به مکزیک می‌فرستاد، ولی ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که دولت ترامپ از ۲۰ مارس (اول فروردین) تا ماه سپتامبر تحت قوانین مرتبط با محدودیت‌های کرونایی در این کشور، حدود ۸۸۰۰ کودک مهاجر بدون همراه را از این کشور اخراج کرده است.

این آمار در حالی اعلام شده است که دولت ترامپ پیشتر از افشای شمار این کودک مهاجران اخراجی امتناع کرده بود. پیشتر در ماه ژوئن (خرداد- تیر) شمار این کودک مهاجران حدود دو هزار نفر اعلام شده بود. دولت ترامپ از اول فروردین قوانین مرزی جدیدی را اعمال کرد و مدعی شده بود این قوانین اضطراری جدید با هدف مقابله با گسترش شیوع کرونا بوده است.

از آن تاریخ به امروز نیرو‌های مرزی آمریکایی به استناد قوانین جدید، این کودک مهاجران بدون همراه را از مرز آمریکا- مکزیک اخراج و به کشورهایشان بازگردانده اند. ترامپ از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری رویکرد خصمانه و افراطی را در قبال مهاجران قانونی و غیرقانونی در پیش گرفته بود که انتقاد‌های جهانی گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

کارشناسان امور مهاجرت معتقدند که قوانین مهاجرتی جدید دولت آمریکا مهاجران به ویژه کودکان را در خطر جدی قرار می‌دهد. گزارش شده که تحت این قوانین، کودکان برای روز‌ها و یا برخی هفته‌ها در هتل‌هایی نگه داری می‌شوند تا روند اخراج آن‌ها انجام شود.