آمریکا قصد ارسال واکسن به کانادا و مکزیک را ندارد

  آمریکا تا قبل از واکسینه شدن تمام مردم آمریکا قصد ارسال واکسن به کانادا و مکزیک، دو شریک قاره‌ای خود را ندارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید ، ارسال واکسن از سوی آمریکا به شرکای قاره‌ای مانند کانادا و مکزیک را رد کرد و گفت: رئیس جمهور متعهد است که اول تمام مردم آمریکا واکسینه شوند و بعد کار تقسیم دوز‌ها به سایر کشورها صورت گیرد.

آنیتا آناند، وزیر خدمات و تدارکات عمومی کانادا، گفت : از دولت آمریکا خواسته است اجازه دهد برخی از دوز‌های واکسن فایزر به شمال منتقل شود، اما با رد درخواستش از سوی واشنگتن  مواجه شده است.

جن ساکی اما در جواب او اظهار کرد: پس از واکسیناسیون ۳۰۰ میلیون آمریکایی واجد شرایط دریافت واکسن کرونا، واشنگتن می‌تواند در مورد تقسیم عرضه واکسن صحبت کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد بخشی از عرضه  واکسن  آسترازنکا را در سه ماهه دوم و سوم سال جاری از شرکت‌های آمریکایی دریافت کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز درباره لغو محدودیت‌های صادرات واکسن از سوی آمریکا در دوران ترامپ گفت: در حال حاضر، کانادا تنها کشوری است که از دریافت واکسن کرونا عقب مانده و انتظار می‌رود واشنگتن در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ نیاز این کشور به واکسن را تامین کند. این سیاست، علی رغم نزدیکی جغرافیایی این دو کشور، کانادا را مجبور به مراجعه به شرکت‌های اروپا کرده است. 

دسامبر گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، با صدور یک دستورالعمل، تولیدکنندگان دارو را موظف کرد قبل از ارسال واکسن  به سایر کشور‌ها، ابتدا نیاز مردم کشور خود را تأمین کنند. بایدن نیز تاکنون این سیاست را حفظ کرده است.