بایدن باید نقش عربستان را در حادثه ۱۱ سپتامبر بر ملا کند

نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از بستگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند تا آن بخش محرمانه در گزارش این واقعه که به نقش عربستان سعودی می‌پردازد را افشا کند.

به نوشته عربی۲۱، خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر با استفاده از شرایط به وجود آمده پس از انتشار گزارش اطلاعاتی در خصوص قتل «جمال خاشقچی» در این نامه از جو بایدن خواستند تا اسنادی که به نقش عربستان سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره دارد را از حالت محرمانه خارج سازد.

به گفته خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر شکواییه آن‌ها علیه عربستان سعودی در سال‌های گذشته بارها به دلیل عدم تحویل اسناد از سوی دفتر تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری به جایی نرسیده است.

در این نامه خطاب به جو بایدن آمده است: «از شما می‌خواهیم تا به سخره گرفتن عدالت را متوقف کنید و اصرار داریم که وزارت دادگستری فورا اسناد و همکاری مورد نیاز را در دسترس قرار دهد تا بتوانیم عربستان سعودی را محاکمه کنیم.»

آن‌ها همچنین نوشتند با گذشت دو دهه از واقعه ۱۱ سپتامبر و انتظار و مبارزه طولانیشان دعا می‌کنند تا این پرونده بسته شود و رئیس‌جمهور آمریکا یک روز تاریخی را رقم بزند.

در پایان این نامه آمده است: «جناب رئیس‌جمهور و دادستان کل، ما خانواده‌ها و قربانیان ۱۱ سپتامبر این سؤال را داریم که آیا دفتر تحقیقات فدرال برای منافع مردم آمریکا کار می‌کند یا عربستان سعودی؟»

در این رابطه «جیمز کلیندر» وکیل خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر گفت که گزارش قتل خاشقچی این فرصت را برای موکلانش فراهم ساخته است تا خواستار افشای کامل اسناد مرتبط با این حادثه شوند، به خصوص اسنادی که به ارتباط برخی مقامات دولتی عربستان سعودی با هواپیماربایان اشاره دارد.

سال گذشته میلادی «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا و «ریچارد چرنیل» با بیان اینکه این اسناد «محرمانه» هستند، مانع از افشای آن‌ها شدند. اما امسال سناتور دموکرات «ریچارد پلومنتال» از ایالت کنتاکی و «باب منندز» از ایالت نیوجرسی در نامه‌ای به وزارت دادگستری خواستار نقض حکم ویلیام بار و ریچارد چرنیل شده‌اند.

درخواست کنندگان تلاش دارند تا نگاهها را به شکواییه قضایی علیه عربستان سعودی جلب کنند تا ادله جدید و بسیار مهمی که به نقش برخی مقامات و وابستگان به دولت سعودی برای کمک به دو تن از هواپیماربایان که در ژانویه ۲۰۰۰ به فرودگاه لس آنجلس رفتند، بر ملا شود.

از نظر خانواده قربانیان و وکلای آن‌ها، این موضوع بارها به شکست انجامیده است و آن‌ها معتقد هستند که مقامات عالی رتبه آمریکایی از اینکه با انتشار اسناد محرمانه ائتلاف میان آمریکا و عربستان سعودی از میان برود، هراس دارند.

در همین حال شورای بررسی انتشار اسناد محرمانه وابسته به دولت آمریکا قرار است تا در هفته‌های آتی گزارش ۱۱ سپتامبر و موارد محرمانه آن را مورد بررسی قرار دهد.

اسناد موسوم به ۲۸ صفحه که به نقش سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره می‌کند علیرغم خواست ریاض و صرف مبالغ هنگفت برای جلوگیری از آن سرانجام در تیرماه ۱۳۹۵ منتشر شد اما بخش‌های بسیاری از آن خط خورده بود. در دوره دونالد ترامپ نیز علی‌رغم اینکه وی قول مساعدت به خانواده‌های قربانیان داده بود، اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.