دموکراسی را از طریق دخالت نظامی یا تغییر رژیم ترویج نمی‌کنیم

« آنتونی بلینکن »، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهار‌شنبه در اظهاراتی برخی رویکرد‌های دولت « جو بایدن » در بحث سیاست خارجی را مطرح کرد.

به نوشته وبگاه خبری «فایننشال تایمز» بلینکن در اظهارات خود مدعی شد که کشورش دموکراسی را از طریق مداخلات نظامی و تغییر رژیم ترویج نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود گفت: «ما دموکراسی را از طریق مداخلات نظامی پر‌هزینه یا با تلاش برای سرنگونی اجباری رژیم‌های مستبد ترویج نخواهیم کرد.»

وی افزود: «ما این روش‌ها را در گذشته امتحان کرده‌ایم و با وجود اینکه حسن نیت داشته‌ایم اما کارساز نبودند.»

بلینکن همچنین پس از بیان اینکه «دموکراسی آمریکا شکننده و آسیب‌پذیر است» گفت علی‌رغم این آمریکا می‌تواند به طور منحصر‌بفردی می‌تواند کشور‌ها را در کنار یکدیگر بیاورد تا مشکلاتی را حل و فصل کنند که هیچ کشوری نمی‌تواند خود آنها را حل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به تمجید از نقش کشورش در جهان پرداخت و مدعی شد که جهان به خودی خود سازمان نمی‌یابد و عدم حضور آمریکا در عرصه جهانی به هرج و مرج یا رهبری‌های متناوب در جهان منجر خواهد شد که این امر به منافع و ارزش‌های آمریکا ضربه می‌زند.

بلینکن در ادامه با اشاره به نقش کشور چین در نظم بین‌الملل گفت: که چین تنها کشوری است که می‌تواند «به طور جدی نظم بین‌الملل آزاد و با ثبات را به چالش بکشد.»

وی در این خصوص گفت: «هر کجا که ما عقب نشینی کرده‌ایم، چین آن (خلاء) را پر کرده است.»

بلینکن پیش از آنکه به عنوان وزیر امور خارجه دولت بایدن تأیید صلاحیت شود، در اظهاراتی در خصوص راهبرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران گفته بود که این راهبرد به شدت نتیجه معکوس داشته است.

با این وجود وی در برخی از صحبت‌های اخیر خود همان مواضع دولت‌های پیشین آمریکا را اتخاذ کرد.

 وزیر امور خارجه آمریکا اواخر بهمن ماه در مصاحبه‌ای گفته بود که سیاست آمریکا همچنان این است که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.

بلینکن گفت که هرگونه توافق آتی باید به دیگر موضوعات چالش برانگیز عمیق نظیر اقدامات ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه بپردازد (جزئیات بیشتر).

دولت قبلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان رسید او در تحقق این هدف ناکام ماند.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر و در اولین روز حضور خود در ساختمان وزارت خارجه مدعی شده بود که آمریکا این قدرت را دارد که حل مشکلات و چالش‌های جامعه جهانی را آسان کند.

بلینکن اضافه کرد که قدرت آمریکا بر هر کشور دیگری در جهان برتری دارد. و آمریکا این قدرت را دارد که برای جامعه جهانی حل مشکلات و چالش‌هایش را آسان کند.

وی گفت: «باید با همپیمانان خود برای مقابله با تهدیدهای دشمنان و چالش‌های امنیتی و بهداشتی همکاری کنیم.»