صهیونیست‌ها دست به دامن اروپا شدند

 یک رسانه رژیم صهیونیستی خبر داده که بنیامین نتانیاهو  و بنی گانتز نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم در روزهای اخیر برای مخالفت با تحقیقات دیوان لاهه با رهبران ارشد کشورهای اروپایی رایزنی کرده‌اند.

شبکه «آی 24» رژیم صهیونیستی در خبری به نقل از شبکه «کان نیوز» این رژیم گزارش داد، مقام‌های ارشد اسرائیلی شامل بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز نخست‌وزیر و وزیر جنگ، با رهبران ارشد اروپایی علیه تصمیم دیوان لاهه برای تحقیق درباره جرائم جنگی صحبت و رایزنی کردند.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است.

«فاتو بنسودا» که تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۵ خرداد ۱۴۰۰) عهده‌دار منصب دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم».

دیوان بین‌المللی کیفری در یک رأی‌گیری در ماه فوریه صلاحیت خود برای رسیدگی به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تأیید کرده بود. قضات دیوان اعلام کردند تصمیم آنها مبتنی بر آیین‌نامه‌های صلاحیتی مندرج در اسناد مربوط به بنیان‌گذاری این دادگاه است.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه فاتو بنسودا به دلیل تلاش برای پیش بردن همین پرونده تحریم‌هایی را اعلام کرد. دولت جو بایدن هم با تحقیق دیوان لاهه علیه تل‌آویو مخالفت کرده است.

نتانیاهو و گانتز که شاید خودشان تحت پیگرد و محکومیت دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرند، در تلاش بوده‌اند که با بسیج کشورهای حامی این رژیم به دیوان و دادستان ارشد بعدی آن فشار بیاورند.

طبق گزارش کان نیوز، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تلاش هستند که با همراهی و حمایت کشورهای حامی این رژیم، به جانشین بنسودا برای کنار گذاشتن تحقیقات دیوان لاهه فشار بیاورند.

«کریم خان» که یک وکیل انگلیسی است، بیست و پنجم بهمن ماه به عنوان دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی انتخاب شد.

در خبرها آمده بود که بنسودا، دادستان ارشد دیوان لاهه که طرح تعقیب قضائی جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کرد، در پی فشارهای رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا داد.