مجوز خرید مستقل واکسن‌های خارجی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا

در بحبوحه کمبود واکسن در کشورهای اروپایی و انتقادها از روند متمرکز و فرسایشی تایید واکسن روسی از سوی آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA)، یک سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که به کشورهای عضو این اتحادیه حق خرید واکسنهای کووید-19 به صورت مستقل داده شده است.

براساس گزارش راشا تودی، به دنبال کمبود واکسنهای فایزر، مدرنا و آسترازنکا که توسط اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گرفته‌اند، برخی از کشورهای این اتحادیه در جستجوی راههای دیگر برای تامین واکسن مورد نیاز مردم خود هستند. پیش از این مجارستان و اسلواکی واکسن اسپوتنیک-وی را به صورت مستقل مورد تایید قرار داده بودند و لهستان و جمهوری چک در حال بررسی تایید واکسن «سینوواک» چین هستند.

«اریک مامر» سخنگوی کمیسیون اروپا در پاسخ به سوالی درباره تناقضات اتحادیه اروپا در روند تایید واکسنها گفت: کشورهای عضو تنها از مذاکرات موازی با سازندگان واکسن منع شده‌اند اما از حق کامل برای خرید واکسن از دیگر کشورها برخوردار هستند.  

وی اضافه کرد، علیرغم اینکه فقط آژانس دارویی اتحادیه اروپا مجاز به تایید و پذیرش واکسنها است اما فرایندهای اضطراری ملی اجازه می‌دهد که کشورهای عضو بتوانند مستقلا و بدون تایید اتحادیه اروپا و توصیه‌های آژانس دارویی این اتحادیه اقدام به خرید واکسن کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آژانس دارویی اتحادیه اروپا امروز شنبه اعلام کرد که روند بررسی و تایید واکسن روسی اسپوتنیک-وی را آغاز کرده است.

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، بروکسل را به سیاسی کاری در مواجهه با واکسنهای روسی متهم و از روند زمانبر و فرسایشی اروپا در تایید این واکسنها انتقاد کرده بود.

روز جمعه حساب توییتری واکسن اسپوتنیک-وی اعلام کرد با پیشی گرفتن از واکسن فایزر، از لحاظ کسب تأییدیه در کشورهای مختلف در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در حال حاض ۴۵ کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک V را مورد تایید قرار داده‌اند.واکسن آسترازنکا که مورد تایید ۴۹ کشور جهان قرار گرفته در جایگاه نخست قرار دارد.

واکسن‌ فایزر مورد تایید ۴۳ کشور قرار داشته و واکسن مودرنا نیز توسط ۱۹ کشور جهان تایید شده است.