توافق سئول با آمریکا برای پرداخت هزینه بیشتر به نیرو‌های آمریکایی

 واشنگتن و سئول بر سر تقسیم هزینه برای حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی به توافق رسیدند.

بر اساس  گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا و کره جنوبی توافقنامه‌ای را امضا کردند که بر مبنای آن هزینه حضور نیروهای آمریکایی در سئول تقسیم می شود. 

دفتر امور سیاسی نظامی وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: این توافق  به منظور انجام مذاکرات برای سهم بیشتر کره جنوبی در پرداخت هزینه‌ها بود که ما متعهد شدیم سهم خود را افزایش دهیم.

این دفتر در بیانیه‌ای اظهار کرد: در صورت نهایی شدن این توافق، اتحاد پیمان آمریکا و کره جنوبی به عنوان  «پایه صلح، امنیت و رفاه برای شمال شرق آسیا» تأیید می‌شود. اتحاد‌ آمریکا منبع فوق العاده‌ای از قدرت برای ماست.

در حال حاضر، حدود ۲۸ هزار  سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

سربازان آمریکایی از زمان جنگ دو کره در کره جنوبی به سر می‌برند؛ جنگی که با امضای توافقنامه آتش بس بین کره شمالی یا جمهوری دموکراتیک کره جنوبی و نیرو‌های تحت پرچم سازمان ملل به پایان رسید. پیونگ یانگ بار‌ها بر امضای پیمان صلح و خروج گروه های نظامی آمریکا از کره جنوبی اصرار ورزیده است، اما تاکنون واشنگتن با این موضوع موافقت نکرده است.

از سال ۱۹۹۱ کره جنوبی طبق توافق نامه خاصی، بخشی از هزینه‌های نگهداری ارتش آمریکا در شبه جزیره را به  واشنگتن پرداخت کرده است.

این مذاکرات در دوران ریاست جمهوری ترامپ به دلیل درخواست آمریکا برای افزایش ۵ برابری این هزینه‌ها متوقف شده بود. توافق نامه جدید  افزایش  سهم کره جنوبی در پرداخت این هزینه ها را در بر دارد و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.