چین توان نظامی خود را برای مقابله با آمریکا بالا می برد

 ژئو گیلیان که پس از رئیس جمهور چین دومین فرمانده نیروهای مسلح این کشور محسوب می‌شود، طی اظهاراتی خواستار افزایش هزینه‌های نظامی بمنظور آمادگی نبرد محتمل با آمریکا شد.

وی با بیان اینکه چین باید برای مقابله با آمریکا از «دام توسیدید»؛ (شرایطی که در زمان جایگزین شدن یک قدرت جهانی جدید به جای قدرت قبلی، ایجاد شده و جنگی اجتناب‌ناپذیر راه می‌اندازد) آماده کند، افزود: ارتش باید توسعه توانمندی‌های خود را سرعت بخشد.

این مقام ارشد نظامی چین با تاکید بر ایجاد زیربنا‌های مناسب برای نوسازی نظامی کشورش، گفت: باید در روش‌ها و توانایی‌های رزمی خود پیشرفت کنیم، زیرا چین به زودی جای آمریکا را در قدرت اقتصادی اول دنیا تصاحب می‌کند.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیوز، نیز طی گزارشی در این راستا اعلام کرده است که، اقتصاد چین زودتر از آنچه پیشتر تصور می‌شد از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت.

برخی تحلیلگران امور نظامی از تلاش‌های چین در جهت توسعه قابلیت‌های موشک‌های قاره پیما از سیلو‌های زیرزمینی خود برای مقابله با حملات محتمل هسته‌ای آمریکا خبر دادند.

لی که چیانگ، نخست وزیر چین طی اظهاراتی فاش کرده است که پکن قصد دارد ارتش خود را از طریق اصلاحات، فناوری علمی و آموزش افراد توانمند تقویت کند.

از سوی دیگر نیز، وانگ یی وزیر امور خارجه چین ضمن هشدار به جو بایدن، از آمریکا خواسته تا از خطوط قرمز این کشور همانند مناقشه تایوان عبور نکند و از تحرکات درباره تایوان عقب‌نشینی کند.