نقشه جدید هایکو ماس برای روسیه و چین

« هایکو ماس »، وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد کشورش از فرصت روی کار آمدن « جو بایدن » در آمریکا برای اعمال تحریم‌های مشترک علیه چین و روسیه به بهانه حقوق بشر و سایر موضوعات استفاده کنند.

به نوشته رویترز هایکو ماس گفت آمریکا و کشورهای اروپایی باید برای دفاع از منافع و ارزش‌های مشترک خود با یکدیگر همکاری کنند. او همچنین از عدم همکاری میان کشورهای دو سوی آتلانتیک در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انتقاد کرد.

دوران ترامپ با فشارهای شدید آمریکا روی آلمان بر سر سهم برلین از تأمین بودجه ائتلاف ناتو، اصرار آلمان بر خرید گاز طبیعی از روسیه و سیاست‌های تجاری همراه بود.

علاوه بر این، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام که کشورهای اروپایی می‌گفتند خواستار حفظ آن بودند مخالفت کشورهای اروپایی را به همراه داشت.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

دولت بایدن تا به امروز گفته تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را مگر در صورت اجرای کامل این توافق از سوی ایران رفع نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.