واکنش کاخ باکینگهام به افشاگری عروس خانواده سلطنتی

کاخ باکینگهام به افشاگری «مگان مارکل»، عروس خانواده سلطنتی و شاهزاده هری علیه قصر سلطنتی واکنش نشان داد و بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش «سی‌بی‌اس»، ملکه الیزابت در این بیانیه گفت: «همه خانواده از اینکه متوجه شده‌اند سال‌های آخر تا چه اندازه برای هری و مگان دشوار بوده ناراحت شده‌اند.»

مگان مارکل در مصاحبه‌اش با یک رسانه آمریکایی که چند روز پیش انجام شد به افشاگری درباره برخی از جنبه‌های زندگی در قصر سلطنتی انگلیس پرداخته و از جمله گفته بود پس از بارداری اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا نگران بوده‌اند مبادا رنگ پوست فرزندشان تیره باشد.

در بیانیه کاخ باکینگهام آمده است: «مسائل مطرح‌شده، از جمله مسئله نژادپرستی بسیار نگران‌کننده‌اند. با آنکه ممکن است تفاوت‌هایی در برخی از خاطرات وجود داشته باشد آنها بسیار جدی گرفته خواهند شد و به صورت خصوصی در درون خانواده مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. هری، مگان و آرشی همیشه جزو اعضای بسیار محبوب خانواده خواهند بود.»

افشاگری مارکل و بیان اینکه زندگی در قصر سلطنتی به اندازه‌ای برای او دشوار شده بود که به خودکشی فکر می‌کرده موجی از واکنش‌ها در انگلیس و رسانه‌های غربی برانگیخت. او که دورگه است و مادرش سیاه‌پوست است گفته بود زندگی بسیار سختی را در قصر تجربه کرده است.

مارکل در بخشی از مصاحبه خودگفته: «به نقطه‌ای رسیده بودم که دیگر نمی‌خواستم زنده باشم». او می‌گوید که از اداره منابع انسانی کاخ تقاضای کمک کرده ولی به او گفته شد که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

شاهزاده هری نیز که مدتهاست تماسهای خود با پدرش را قطع کرده است، شرایط خود را تا پیش رفتن تا «مرز فروپاشی روانی» توصیف کرده است.

مصاحبه جنجالی و افشاگریهای مگان مارکل و شاهزاده هری طوفانی از واکنشها را در دو سوی اقیانوس اطلس به ویژه در زمینه نژادپرستی به راه انداخته است.

مگان مارکل درباره نژادپرستی در کاخ باکینگهام گفته، پس از بارداری، اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در مورد تیرگی رنگ پوست فرزند آن‌ها نگران بودند و غیبت می‌کردند.

یک گروه ضدسلطنتی در بریتانیا با اشاره به فشارها به «ادوارد هشتم» پادشاه سابق بریتانیا برای عدم ازدواج با یک زن مطلقه آمریکایی، بحران کنونی در کاخ باکینگهام را از سال 1936 که ادوارد هشتم از پادشاهی کناره گیری کرد بی سابقه توصیف کرده است. 

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که خود در زمان روزنامه نگاری به اظهارات نژادپرستانه متهم بوده است تا کنون درباره این مصاحبه افشاگرانه اظهار نظر نکرده است.

اگرچه مگان مارکل به خاطر این افشاگریها مورد تشویق و تمجید قرار گرفته است اما در انگلیس این زوج سلطنتی با انتقادهای فراوانی نیز مواجه شده‌اند، به ویژه اینکه پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس به مدت دو هفته در بیمارستان بستری است.

روزنامه محافظه کار دیلی میل با انتقاد از مارکل و هری، این مصاحبه را سمی و مهلک خوانده است.

نظرسنجی فوری موسسه یوگاو از 2111 انگلیسی نشان می‌دهد که 47 درصد انگلیسیها این مصاحبه را نامناسب توصیف کرده اما 21 درصد از آنها حمایت کرده اند. 

«کریس شیپ» سردبیر بخش سلطنتی شبکه ITV گفته، هری و مارکل یک بمب افکن B-52 را بارگیری کرده آن را بالای کاخ باکینگهام پرواز دادند و آنها را وسط کاخ رها کردند.

برخی کشورهای خارجی از جمله روسیه و آمریکا نیز به این مصاحبه واکنش نشان داده اند. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه میگوید، مصاحبه پسر ولی‌عهد انگلیس و همسرش اثبات کرد که رسانه‌های بریتانیایی افکار عمومی را در راستای منافع این خاندان سلطنتی دستکاری می‌کنند.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید هم در این باره گفته به اعتقاد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، هری و مگان شجاعت داشته‌اند که درباره تجربیاتشان به عنوان اعضای خاندان سلطنتی صحبت کرده‌اند.