شرایط غیرانسانی زنان در زندان‌های عربستان

 بسیاری در سراسر دنیا هشتم مارس روز جهانی زن را با هدف احترام و قدردانی از زنان جشن می‌گیرند.

در همین راستا به مناسبت روز جهانی زنان « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی ادعا کرد: نیمی از جمعیت عربستان را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین من از زنان حمایت می‌کنم.

همچنین « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی نیز مدعی شد: من به زنان امارات و جهان اسلام احترام می‌گذارم که در مقابله با کرونا با جسارت و شهامت ایستادگی کردند و پیشرفت آینده کشور در گرو مشارکت برابر و موثر زنان و مردان است.

بر اساس گزارش فعالان، تبریک این دو حاکم کشور در حالی‌است که ده‌ها زن به دلیل فعالیت سیاسی در زندان‌های این دو کشور به سر می‌برند.

زندانی کردن زنان در عربستان به دلیل فعالیت سیاسی

سرکوب آزادی بیان و شکنجه‌های هولناک در زندان‌های مخوف عربستان سعودی به ویژه علیه زنان، از بزرگترین دغدغه‌های سازمان‌های حقوق بشری به شمار می‌رود. عربستان سعودی همچنان به بازداشت زنان به دلایل سیاسی ادامه می دهد و با وجود اینکه برخی از فعالان سعودی به طور موقت و با قید و شرط آزاد شدند؛ اما بسیاری دیگر هنوز در زندان به سر می‌برند.

عربستان سعودی در حال بازداشت فعالان حقوق بشر است و آنها را به اقدامات مربوط به تروریسم از جمله ارتباط با « داعش» یا « القاعده» متهم می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر اروپا و عربستان سعودی ، ریاض در حال حاضر حداقل 54 زن را نیز بازداشت کرده ، علاوه بر این که سایر زنان که از زندان آزاد شده‌اند مورد آزار و ادیت قرار می‌گیرند و آن‌ها را ممنوع السفر می‌کند.

در عربستان سعودی مقامات سعودی یکی از زنان آل سعود « بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز» و دخترش « سهود» را از مارس 2019 بازداشت کرده‌اند. همچنین سارا دختر « سعدالجبری» افسر سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی نیز از مارس 2020 توسط مقامات سعودی دستگیر شده است.

از برجسته‌ترین بازداشت شدگان زن در زمینه حقوق بشر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: « نسیمه الساده» ،« سمر بدوی» ، «مایا الزهرانی» ، «ماها الرفیدی» و «خدیجه الحربی».

زندانی از جمله « حلیمه الحویطی»، « فاطمه آل نصیف»،«وزانه الشهری»، « اسراء الغمغام»،«عایده الغامدی»،« بسمه آل سعود»، «نعیمه المطرود» ، نیز در زندان به سر می‌برند. در لیست زنان زندانی سعودی علاوه بر دختران جوان، زنان شصت ساله نیز وجود دارد.

بسیاری از زندانیان زن در عربستان سعودی از دیدن فرزندان خود محروم هستند ، همانطور که «سماح النفیعی» به 6 سال حبس محکوم شده و از دیدن خانواده خود محروم است و « خدیجه الحربی» فعال سعودی دیگر که فرزندش را در زندان به دنیا آورد و زمانی که مقامات سعودی وی را به همراه همسرش بازداشت می‌کردند، باردار بود.

شرایط هولناک زندانیان زن در عربستان سعودی از جمله مسائلی است که سازمان‌های حقوق بشری را همواره به واکنش وا می دارد. اواسط 2020 شبکه الجزیره قطر در یک فیلم مستند به بررسی اوضاع حقوقی، انسانی و اجتماعی زنان عربستان بویژه زنان فعال این کشور و آنهایی که بدون اتهامات مشخص و برپایه قانون جرائم الکترونیکی اکنون پشت میله‌های زندان به سر می برند، پرداخته است.

زنان بازداشتی در عربستان در حالی که در غل و زنجیر هستند، مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. مقامات زندان‌ها با فیلم‌برداری از زنان، آنها را وادار به اعتراف می‌کنند.

«لجین الهذلول» فعال بارز سعودی که به تازگی آزاد شده است اعلام کرد:هر ساله زنان جهان وضعیت بهتری دارند و اینکه وی با وجود آزادی‌اش از سفر منع شده است .

در امارات متحده عربی ، مقامات به دستگیری دو شهروند ،« آمنه العبدولی» و «مریم البلوشی »، علی رغم گذشت چندین ماه از پایان مجازات پنج ساله زندان خود ، ادامه می‌دهند. در همین راستا مرکز بین المللی دادگستری و حقوق بشر ، در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقامات اماراتی نه تنها آنها را دستگیر؛ بلکه مدت حبس آنها را نیز تمدید کردند.

مرکز بین‌المللی دادگستری و حقوق بشر اعلام کرد درروز جهانی زن از « علیاء عبدالنور» فعال اماراتی یاد می‌کنیم که در پی مخالفت مقام‌های اماراتی با آزادی وی برای معالجه بیماری سرطانش درگذشت.

«آلاء الصدیق » مدافع حقوق بشر اماراتی و دختر زندانی «عبدالرزاق الصدیق» ، که رئیس سازمان حقوق بشر القسط است ، در روز جهانی زن از مقامات کشورش خواست تا علاوه بر «لطیفه» و «شمسه» ، دختران «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی، آمنه العبدولی و مریم البلوشی را آزاد کنند.

الصدیق گفت: زن واقعاً کاملاً واجد شرایط است و حق انتخاب دارد بدون اینکه تحت فشار مرجعی قرار گیرد.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» بارها از مقامات امارات خواست تا دختران شیخ محمد بن راشد را که دادگاه عالی انگلیس در جریان دعوای میان بن راشد با شاهزاده «هیا بیت الحسین» همسر سابقش متوجه شد که دو دختر حاکم دبی به نام‌های شمسه و لطیفه به اجبار توسط پدرشان زندانی شده‌اند را آزاد کنند.

سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس، یک کمپین حقوق بشری در همبستگی با زندانیان زن در امارات متحده عربی با هدف بسیج افکار عمومی جهان برای تقاضای آزادی این زندانیان به راه انداخته است. به گفته این سازمان حقوق بشری، زندانیان زن در زندان‌های امارات متحده عربی در شرایط بدی نگهداری می‌شوند که جان آنها تهدید می‌شود.

زندان‌های امارات متحده عربی گورهای دسته جمعی هستند که زندانیان زن با شکنجه‌های روحی و جسمی مسؤولان زندان، در سکوت و برنامه ریزی شده کشته می‌شوند.

درخواست‌های کمک از زندان‌های امارات و شهادت‌هایی که خانواده‌های زندانیان فعلی یا بازداشت شدگان سابق دادند، رنج این زندانیان را نشان می‌دهد که حاکی از میزان سقوط حقوق بشر در امارات و همچنین ضعف سیستم قضایی این کشور است.