ناکامی شورای امنیت در محکومیت کودتای میانمار

 شورای امنیت سازمان ملل در دستیابی به اجماع در خصوص محکومیت کودتای نظامی ارتش میانمار ناکام ماند.

شورای امنیت روز سه شنبه در جلسه خود بدون اجماع بر سر محکومیت تحولات اخیر در میانمار، خواستار توقف خشونت‌ها از سوی ارتش این کشور شدند.

بنا به اعلام دیپلمات‌های سازمان ملل، بعضی اعضای شورای امنیت خواستار برخی اصلاحات در پیش نویس ارائه شده از سوی انگلیس از جمله حذف عبارت کودتا و تهدید به اقدامات بعدی علیه میانمار شدند.

شورای امنیت ماه گذشته نیز با صدور بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت اضطراری وضع شده توسط ارتش میانمار، خواستار آزادی همه بازداشت شدگان شد، اما به دلیل مخالفت روسیه و چین موفق به محکومیت کودتا نشد.

میانمار از تاریخ اول فوریه و زمانی که ارتش این کشور قدرت را طی کودتای در دست گرفت، در ناامنی و آشوب فرو رفت. به‌دنبال این کودتا، آنگ سان سوچی به همراه شماری دیگر از مقامات سیاسی بازداشت شدند. پس از اعلام این خبر، ارتش میانمار در اطلاعیه‌ای، وضعیت اضطراری اعلام کرد و اداره کشور را به ‌مدت یک سال در دست گرفت. بنابر اعلام ارتش میانمار، قدرت به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش، منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد. ارتش میانمار برگزارکنندگان انتخابات را به تقلب متهم کرده و خواستار تعویق گشایش دوره جدید پارلمان شده بود.