تشریح اولویت‌های سیاست خارجی دولت آمریکا را در کنگره

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده قصد دارد چهارشنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان حاضر شود تا درباره اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن مذاکره کند.

 بر اساس این گزارش، این نخستین نشست استماع بلینکن با نمایندگان آمریکایی با گذشت بیش از یک ماه از تایید صلاحیت وی برای احراز پست وزیر خارجه ایالات متحده به شمار می رود.

دستیاران و مشاوران مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند که وزیر خارجه احتمالا در این نشست با سئوالات جدی درباره موضوعات مهم از جمله چین، ایران و روسیه و راهبردهای مربوط به پایان جنگ در افغانستان روبرو خواهد شد.

سایر موضوعات مهم نیز عبارتند از پایبندی دولت بایدن به تعهد خود برای تعامل با متحدان ایالات متحده و پیوستن و تعامل مجدد با سازمان های چند ملیتی با هدف تلاش برای ریشه کنی ویروس کرونا و مقابله با تغییرات آب و هوایی.

حضور بلینکن در این نشست پس از آن است که او قول داده تا همکاری نزدیک تری با کنگره در خصوص مسائل مهم سیاست خارجی داشته باشد.

بلینکن قرار است روز پنجشنبه نیز در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر شود.

به نظر می رسد اوضاع و تحولات خاورمیانه یکی از مهمترین موضوعاتی خواهد بود که در نشست کمیته های روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا درباره آن بحث و تبادل نظر خواهد شد، آن هم با توجه به اینکه دولت بایدن تاکنون اقداماتی را در ارتباط با یمن، عربستان و ایران اتخاذ کرده و این اقدامات با واکنش جدی کنگره روبرو شده است.

دموکرات های کنگره همچنین از عدم اطلاع رسانی دولت بایدن درباره حمله به سوریه به شدت انتقاد کرده‌اند.

در خصوص ایران نیز دموکرات ها اتحاد خود را با تلاش دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند.

ولی 140 نماینده جمهوریخواه و دموکرات با امضای نامه‌ای از دولت بایدن خواسته‌اند تا به دنبال دستیابی به یک توافق جامع تر با ایران باشد که برنامه های موشک بالستیک و فعالیت های منطقه‌ای تهران را نیز شامل شود.