تاکید گوترش بر تحقیقات شفاف در تحولات اخیر بولیوی

 «آنتونیو گوترش »، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یک‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای بر لزوم تحقیقات شفاف درخصوص بازداشت «جنین آنز» رئیس جمهور دولت کودتای بولیوی تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل بر اهمیت رعایت ضمانت‌های قانونی و شفافیت کامل تمامی تدابیر اجرایی حقوقی در خصوص پرونده‌های قضایی اخیر علیه مقامات دولت سابق در بولیوی تأکید می‌کند.

«ادواردو دل کاستیلو» وزیر کشور بولیوی روز شنبه اعلام کرد که «جِنین آنز» رئیس جمهور موقت در دولت کودتای این کشور که ماه گذشته استعفا کرده بود، بازداشت شده است.

او در حساب توئیتری خود نوشت: به اطلاع مردم بولیوی می‌رسانم که خانم جنین آنز در حال حاضر دستگیر شده و در اختیار پلیس است.

این درحالی است که ساعاتی قبل حکم بازداشت آنز در دادستانی بولیوی به اتهام ایجاد اخلال در دموکراسی در بولیوی و هم‌دستی با کودتاچیان در این کشور صادر شده بود.

پس از آنکه مخالفان دولت بولیوی به رهبری کارلوس مسا ادعای تخلف گسترده‌ای در انتخابات اکتبر ۲۰۱۹ را مطرح کردند، مورالس از سمت خود به عنوان رئیس جمهور استعفا داد و تحت فشار ارتش، بولیوی را ترک کرد. مورالس این تحولات را کودتا علیه خود خواند. به دنبال وی بیشتر مقامات ارشد بولیوی استعفا دادند. در آن زمان جنین آنز، معاون دوم سنا و از مخالفان دولت مورالس قدرت در این کشور را در اختیار گرفت اما وی در ماه ژانویه سال گذشته میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد.

آنز ترتیب رأی گیری جدید ریاست جمهوری را در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ داد. در این انتخابات لوئیس آرس از حزب مورالس پیروز شد. مورالس بعد از این پیروزی اعلام کرد مردم بولیوی از طریق دموکراسی و نه کودتا موفق به بازیابی قدرت سیاسی شدند و آن را "پیروزی بزرگ مردم" خواند. مورالس پس از تقریباً یک سال تبعید در مکزیک و آرژانتین، در نوامبر سال ۲۰۲۰ به بولیوی بازگشت.

همزمان با این تحولات، دولت جدید بولیوی در مخالفت با مواضع دولت موقت غرب‌گرای برآمده از کودتای سال گذشته در این کشور، عضویت بولیوی در برخی از سازمان‌ها را احیا کرد.