مکزیک خطرناکترین کشور برای خبرنگاران

 فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از کشته شدن ۶۵ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ در جهان خبر داد.

گزارش فدراسیون بین المللی خبرنگاران حاکی از آن است که این تعداد نسبت به سال قبل (۲۰۱۹) ۱۷ مورد افزایش داشته است.

این نهاد بین المللی اعلام کرد که از سال ۱۹۹۰ تاکنون حوادث خشونت آمیز جان ۲۶۸۰ روزنامه نگار و فعالان رسانه را گرفته است.

در گزارش فدراسیون بین المللی خبرنگاران آمده است که مکزیک خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۰ بوده چرا که در آن ۱۴ روزنامه نگار کشته شده اند و پس از آن افغانستان در رتبه دوم قرار دارد جایی که تعداد روزنامه‌نگاران کشته به ۱۰ مورد رسیده است سپس پاکستان با ۹ کشته در رتبه سوم و هند با ۸ کشته در رده چهارم، فلیپین و سوریه با ۴ کشته، نیجریه و یمن با ۳ کشته و عراق و سومالی هرکدام با ۲ کشته در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. کشور‌های بنگلادش، کامرون، هندوراس، پاراگوئه، روسیه و سوئد هم قتل یک روزنامه نگار را ثبت کردند.

«آنتونی بلانگر»، دبیرکل فدراسیون بین المللی خبرنگاران، گفت: سال ۲۰۲۰ هم از این گزارش مستثنی نبود. حاکمیت شدید سرکردگان کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک، خشونت‌های افراط گرایان در پاکستان، افغانستان و سومالی همچنین شبه نظامیان در هند و فیلیپین به این خونریزی‌ها اضافه کردند.

شایان ذکر است، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران هر سال گزارشی را ارائه می‌دهد که در آن آمار‌هایی از قبیل تعداد خبرنگاران جان باخته، تعداد خبرنگاران ربوده شده، میزان آزادی بیان در کشور‌های مختلف و علل کاهش یا افزایش این آمار‌ها را بیان می‌کند.