ائتلاف سعودی-اماراتی در پی تجزیه جنوب یمن است

«عبدالرحمن الوالی» از سران حزب «الحراک الجنوبی» (جنبش جنوب)  یمن  و استاد دانشگاه عدن با حمله شدید به ائتلاف سعودی - اماراتی متجاوز به یمن، آن را عامل تجزیه جنوب دانست و گفت که گروه شبه نظامی جنوب یمن موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) زیر سلطه این ائتلاف است.

وی که از موافقان استقلال جنوب یمن از شمال این کشور است، طی پستی در توئیتر نوشت: پیروزی جز با متحد کردن صفوف و یکپارچه سازی هدف محقق نخواهد شد. ائتلاف [سعودی - اماراتی] همچنان در حال پراکنده کردن صفوف و اهداف جنوبی‌هاست.

الوالی افزود که ائتلاف سعودی - اماراتی این طرح را به عنوان یک اقدام هدفمند و برنامه‌ریزی شده پیش‌می‌برد و به همین دلیل جنوب همواره در بحران‌های مستمر و تخریب سازمان‌دهی شده است. این ائتلاف مخالف «استقلال جنوب یمن» است.

وی با اشاره به زیر سلطه ائتلاف بودن شورای انتقالی جنوب تاکید کرد: «توافق‌ها با ائتلاف اتلاف وقت و تلاش است. کسی که معتقد است تسلیم شدن در مقابل ائتلاف ممکن است برای آن مزایایی داشته باشد، در توهم است».

این اظهارات در سایه افزایش خشم و نارضایتی ساکنان جنوب یمن و نخبگان آن از حاکمیت کنونی در جنوب یمن در هر دو بخش شورای انتقالی جنوب و دولت «عبدربه منصور هادی» به نخست‌وزیری «معین عبدالملک» که برخی آن را منشی سفیر عربستان سعودی می‌دانند، طرح می‌شود.

دلیل این اعتراض‌ها، وخامت اوضاع در جنوب یمن، کمبود خدمات و قطع شدن حقوق‌ها و افزایش ناامنی در شهرهاست. اموری که موجب آغاز یک انقلاب جدید مردمی در برخی شهرهای جنوبی شده و مردم خواستار خروج ائتلاف سعودی - اماراتی و طرفداران آن از جنوب یمن شده‌اند.

چند روز پیش نیز،  «حسن باعوم» یکی از رهبران حزب الحراک الجنوبی از توافق عناصر وابسته به امارات و عربستان سعودی با دولت مستعفی یمن انتقاد کرد و با انتشار بیانیه‌ای گفت که توافقات بین شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات)، ائتلاف متجاوز سعودی و دولت مستعفی یمن، هیچ الزامی برای مردم جنوب یمن و نیروهای مردمی آن ندارد.

وی تاکید کرد که شورای انتقالی باید از دولت مستعفی خارج شده و بیانیه‌ای منتشر کند و در آن تأکید شود که این گروه، نماینده جنوب یمن نیست.

ائتلاف سعودی-اماراتی اواخر سال ۲۰۲۰ از تشکیل دولتی برای تقسیم قدرت خبر داد که در آن، عناصری از شورای انتقالی جنوب در دولت عبد ربه منصور هادی حضور داشتند.

باعوم تصریح کرد که هر گونه نمایندگی یکجانبه یا متعدد که در ضمن دولت مستعفی یمن باشد، در مذاکرات آینده، مردود است.

وی همچنین گفت که «هر گونه حضور نیروهای خارجی در خاک جنوب را، اشغالگری می‌دانیم که باید به هر نحوی، آنان را از جنوب [یمن] بیرون راند».

این اظهارات در حالی مطرح شده که تظاهرات مردمی در عدن و «مکلا» در جنوب یمن و در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی مردم این منطقه همچنان ادامه دارد.

معترضان یمنی علیه دولت هادی، شورای انتقالی و ائتلاف سعودی شعار می‌دهند و تأکید دارند که این ائتلاف مسئولیت وضعیت نابسامان آنها است و خواستار اخراج این ائتلاف هستند.