نارضایتی بیش از نیمی از لهستانی‌ها از روند توزیع واکسن کرونا

بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده و نتایج آن روز یکشنبه منتشر شده، 53.1 درصد از مردم لهستان معتقدند که اتحادیه اروپا در تامین تعداد کافی واکسن کرونا برای شهروندان این منطقه ناکام بوده است.

این نظرسنجی که توسط موسسه تحقیقاتی SW انجام شده، ‌تنها 18 درصد از شهروندان لهستانی از سیاست توزیع واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا ابراز رضایت کرده‌اند این در حالی است که 28.4 درصد گفتند که نظری در این باره ندارند.

این نظرسنجی روزهای 9 و 10 مارس (19 و 20 اسفند) انجام شده و 800 نفر بالای 18 سال در این نظرسنجی مشارکت داشته‌اند.

در پی توزیع نامتوازن واکسن در آمریکا،‌ انگلیس و سرزمین‌های اشغالی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا ناامیدی خود از روند توزیع واکسن کرونا را ابراز داشتند. در حال حاضر تأمین واکسن کرونا به جدالی دیپلماتیک میان کشورهای غربی تبدیل شده است.

«سباستین کورتز» صدر اعظم اتریش روز جمعه گفته بود این امکان وجود دارد که برخی کشورهای اتحادیه اروپا قراردادهای مخفیانه‌ای با برخی شرکت‌های تولید واکسن برای دریافت دوزهای بیشتر از آن چیزی که تحت توافق اتحادیه اروپا حاصل شده بود، دارند.

سه‌شنبه گذشته، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای نوشت: «از شنیدن اتهام ملی‌گرایی در خصوص واکسن که علیه اتحادیه اروپا مطرح شدند، شوکه شدم».

رئیس شورای اروپا افزود: «در این مسئله نیز حقایق دروغ نمی‌گویند. بریتانیا و ایالات متحده به‌طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع کرده‌اند اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن‌ها را متوقف نکرده است».

در مقابل «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در نامه‌ای به میشل ادعاهای او درباره توزیع واکسن کرونا را «تماماً غلط» توصیف کرد و روز چهارشنبه «نیکول مانیون» معاون سفیر اتحادیه اروپا در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شد.