آمریکا خواستار صلح در یمن نیست

رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که دولت آمریکا امور بشردوستانه را تحت معامله نظامی و سیاسی قرار داده و این امر  مغایر با ادعاهای  وی درباره نگرانی نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در یمن است.

 به گزارش پایگاه خبری المسیره، «محمد عبدالسلام» در یک پیام توییتری گفت: در امور بشردوستانه آمریکا نمی‌تواند شعار حقوق بشر را مطرح کرده و نگرانی خود را از وخامت اوضاع بشردوستانه در یمن در نتیجه تجاوز و محاصره ابراز کند و سپس این موضوع را به چانه زنی نظامی و سیاسی بکشاند.

این مقام یمنی با تاکید بر اینکه موفقیت هر فرآیند سیاسی منوط به اخاذی نکردن از یمنی‌ها با طرح مسائل بشردوستانه است، گفت: ما می‌دانیم که آمریکا از آنچه می تواند صلح در یمن را محقق کند آگاه است، اما به دلیل اظهارات گمراه کننده و غیرمنطقی خود چنین چیزی را [این صلح را] نمی‌خواهد.

عبدالسلام با تاکید بر اینکه موضع صنعاء در برابر ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی دفاعی است، گفت: آمریکا در وهله نخست باید متجاوزان علیه یمن را به توقف تجاوز و رفع محاصره وادار کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته (یک‌شنبه - ۱۴ مارس) از رایزنی آنتونی بلینکن با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر داد و گفت که وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو از تصمیم واشنگتن برای تقویت تلاشهای دیپلماتیک در کنار اقدامات سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در یمن صحبت کرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه افزود: بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده از یک یمن باثبات و متحد و عاری از نفوذ خارجی حمایت می‌کند و به گریفیتس گفته که هیچ راه حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد. 

این درحالیست که ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا از سال ۲۰۱۵ در حال عملیات نظامی علیه یمن و مداخله در امور داخلی این کشور است. 

به دنبال حملات ویرانگر ائتلاف سعودی به زیرساختهای یمن، سازمان ملل بحران یمن را بدترین بحران انسانی حال حاضر در جهان خوانده است. 

بلینکن پیش از این از انصارالله یمن خواسته بود عملیات نظامی در شهر مارب و حملات به عربستان را متوقف کرده و مذاکرات صلح را دوباره از سر بگیرند.

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی چند هفته گذشته پیشروی‌های زیادی در استان راهبردی مارب داشته و اکنون در سه کیلومتری مرکز این استان و آزادسازی این شهر قرار دارند.