تمرکز دولت بایدن بر خلع تسلیحاتی کره شمالی است

« جن ساکی » سخنگوی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه (به وقت تهران) به هشدار اخیر خواهر رهبر کره‌شمالی به آمریکا درباره ایجاد هرگونه تنش واکنش نشان داد.

وی که در هواپیمای رئیس جمهور آمریکا به سوال خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت: «من اظهار نظر مستقیم یا پاسخی به اظهارنظری که توسط کره‌شمالی انجام شده، ندارم».

ساکی ادامه داد: «در حال حاضر تمرکز ما کار کردن و هماهنگی با شرکا و متحدانمان درباره طیفی از موضوعات از جمله امنیت است».

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «هدف ما همیشه تمرکز بر دیپلماسی و خلع سلاح هسته‌ای بوده است».

ساکی بامداد امروز نیز در کنفرانس خبری کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی بر تلاش‌های پشت‌پرده آمریکا برای برقراری ارتباط با کره شمالی ، این موضوع را تایید کرد اما گفت که پیونگ‌یانگ هنوز به تماس‌های آنها پاسخ نداده است.

وی با بیان اینکه دولت بایدن از حدود دو ماه پیش تاکنون از طریق کانال‌های متعددی سعی در ارتباط گرفتن با کره شمالی داشته، مدعی شد: «هدف ما، کاهش خطر تنش‌زایی [با پیونگ‌یانگ] است. اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم».

خبرگزاری «رویترز»، بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد، واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با کره شمالی بوده اما این کشور هنوز به آنها پاسخی نداده است.

بعد از آن نیز، وزارت اتحاد کره جنوبی خبر داد دولت جدید آمریکا پیش از آنکه تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با کره شمالی را آغاز کند، با سئول هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود. 

این در حالی است که «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی بامداد سه‌شنبه دولت بایدن هشدار داد اگر واقعا به دنبال صلح است، باید از ایجاد دردسر و خشمگین کردن پیونگ‌یانگ اجتناب کند.