پیام‌های حمله به کاخ دولت «هادی» در جنوب یمن

صدها نفر از مردم عدن (در جنوب یمن )، روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند به کاخ «المعاشیق» که مقر دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) است، حمله کرده و اعتراض خود را به وضعیت معیشتی نامساعد این شهر اعلام کردند.

شبکه خبری «العربی» به بررسی این تظاهرات پرداخت و نوشت، این اعتراضات «توافق ریاض» [توافق نیابتی ریاض و ابوظبی برای پایان دادن به جنگ قدرت در جنوب یمن] را تهدید می‌کند؛ زیرا دولتی که سه ماه پیش در فرودگاه «عدن» با انفجار از آن استقبال شد، روز گذشته نیز شاهد اعتراضات به ظاهر مردمی بود.

این شبکه با بیان اینکه حمله به کاخ المعاشیق، «بزرگترین شکست برای توافق ریاض» است، گزارش داد، این اعتراضات باز هم تکرار خواهد شد و هیچ سرویس امنیتی مستقلی وجود ندارد که از این دولت حمایت کند.

به گزارش العربی، امنیت این کاخ در دست گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» (المجلس الانتقالی الجنوبی) است که تحت حمایت امارات قرار دارد؛ کشوری که نمی‌تواند حضور چنین دولتی را در عدن بپذیرد و نمی‌خواهد که هیچ سلطه‌ای در جنوب یمن داشته باشد.

«عیدروس النقیب» رئیس بخش روابط خارجی شورای انتقالی گفت که «نظامیان بازنشسته و هزاران غیر نظامی که از وضعیت جنوب متضرر شده‌اند، به کاخ المعاشیق حمله کردند... ولی وزرا و نخست وزیر این دولت، به مکانی امن منتقل شدند».

«یاسر الحُسنی» از خبرنگاران وابسته به دولت مستعفی، مدعی شد که رخدادهای روز گذشته، «کودتای آشکار علیه توافق ریاض است و بیشتر تظاهرات‌کنندگانی که به قصر حمله کردند و لباس غیر نظامی داشتند، در واقع شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی هستند».

الحسنی با بیان اینکه سرکرده‌های شورای انتقالی، چند روز پیش درباره حمله به کاخ المعاشیق سخن گفته بودند، خبر داد، نخست وزیر دولت مستعفی سه روز پیش با یک هیأت از شورای انتقالی دیدار و طرفین توافق کردند که مقرها و مواضع مهم از جمله مقر وزارت کشور به این دولت داده شود، ولی هیأت انتقالی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد و در پاسخ به نشست مذکور به کاخ المعاشیق حمله کرد.

«بکیل الزندانی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه قطر در این زمینه تأکید کرد، توافق ریاض، مُرده متولد شد و با اصرار ریاض و فشار آن به دولت مستعفی باعث شد که این دولت، توافق مذکور را بپذیرد، ولی هیچ تضمین واقعی برای اجرای بخش امنیتی این توافق وجود نداشت.

الزندانی بر این باور است که هدف از این توافق، «مشروعیت‌بخشی به یک گروه سیاسی مشخص است... و شورای انتقالی، تحت پوشش مبارزه با تروریسم نه فقط در عدن، بلکه در سایر مناطق، اقداماتی انجام می‌دهد».

شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست آن را‌ «عیدروس الزبیدی» بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است که پیشتر، پست استانداری یمن را بر عهده داشته است.

نیروهای شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان سعودی) همواره در مناطق جنوبی یمن با یکدیگر درگیر بوده‌اند.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد.