عربستان دست به دامن رژیم صهیونیستی شد

 روزنامه الاخبار چاپ بیروت با اشاره به خبر نصب سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در یکی از کشور‌های منطقه نوشت: احتمالا این سامانه برای مقابله با حملات موشکی یمنی‌ها به عربستان نصب شده است.

یحیی دبوق در یادداشتی در روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: به نظر می‌آید آنچه جرد کوشنر و پس از او بنیامین نتانیاهو، مژده توافق‌های جدید عادی سازی روابط با برخی طرف‌های عربی را دادند، فقط در حد آرزو نیست. چراکه طبق آخرین خبر‌ها در اسرائیل، رابطه تل آویو و ریاض از طریق نصب سامانه گنبد آهنین در عربستان برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی یمن عمیق‌تر شده است.

به گفته منابع مطلع، اکنون هیئتی از شرکت صنایع نظامی اسرائیل «رافائل» برای بررسی آنچه این شرکت می‌تواند برای فراهم کردن سامانه‌ها علیه موشک‌های نقطه زن و پهپاد‌های یمنی انجام دهد در عربستان به سر می‌برد.

روزنامه الاخبار چاپ بیروت می‌نویسد: جدای از کارآمدی این سامانه اسرائیلی که در سال‌های گذشته برخی عیوب آن برملا شد، این اقدام زمینه تحولات پویاتری را در رابطه میان عربستان و اسرائیل که همچنان پشت پرده قرار دارد، فراهم می‌کند.

سانسور نظامی در اسرائیل تا امروز اجازه نداده است نام کشور عربی حوزه خلیج فارس که با کمک همپیمان آمریکایی سامانه گنبد آهنین برای رهگیری موشک‌های کوتاه بُرد به آنجا منتقل شده است، برملا شود. با درک انگیزه‌های این مخالفت، حدس زدن نام این کشور که عربستان است، دشوار نخواهد بود.

خبر‌های مختصر درباره انتقال این سامانه هنوز به مرحله آشکار کردن عادی سازی روابط میان برخی رژیم‌های عربی و اسرائیل نرسیده است و می‌دانیم که مشخصا عربستان هنوز مانند دیگران به این مرحله (برای عادی سازی روابط) نرسیده است؛ اگر چه این عربستان بود که (آن کشورها) را به این کار (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) تشویق کرد. برخلاف ادعای برخی، تاخیر عربستان (در اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) به آرمان فلسطین ارتباطی ندارد، بلکه این مسئله به برهه زمانی و شرایط مناسب داخلی و خارجی به ویژه تغییرات ایجاد شده در کاخ سفید مرتبط است. از اینرو عربستان تا امروز همچنان از آشکار کردن رابطه واقعی میان خود و اسرائیل خودداری می‌کند و می‌دانیم عربستان برای درخواست رابطه با اسرائیل پیشرو است.