ضعف جنگنده‌های نسل پنجم آمریکا در برابر روسیه و چین

نشریه آمریکایی «نشنال اینترسپت» نوشت که نیروی هوایی آمریکا به دلیل نقص در نسل پنجم جنگنده‌هایش احتمالا در جنگ‌های آتی شکست بخورد.

این نشریه در مقاله‌ای به قلم «کریس اوزبورن» نوشت که به رغم اینکه آمریکا دارای جنگنده‌های اف 22 و اف 35 است ولی این جنگنده‌ها دارای نقص‌هایی است.

در این مقاله آمده، بخش زیادی از ناوگان جنگنده‌های آمریکا از نسل چهارم بوده که در مقایسه  با سطح سیستم سامانه‌های دفاعی روسیه و چین، توان نفوذ به حریم هوایی دشمن را بدون اینکه کسی بتواند آن را ببیند، ندارد.

در این مقاله که با مشارکت «دیوید دیبتل»، خلبان سابق اف ۱۵ و ژنرال نیروی هوایی آمریکا نوشته شده، آمده است:‌ «نیروی هوایی آمریکا نیاز به جنگنده‌هایی دارد که بتواند در مناطق تحت پوشش پدافند هوایی دشمن نفوذ کند».

نویسنده این مقاله نوشته است: «برتری در نبردهوایی نیازمند سرعت، مانور دهی و رادار گریزی است».

ژنرال آمریکایی مذکور گفته است که سامانه دفاعی اچ کیو ۹ چین یا اس ۴۰۰ روسیه می‌تواند برای شمار زیادی از پرنده‌های آمریکا مشکل ایجاد کند و روسیه و چین می‌توانند ناوگان پنجم خود را با هواپیماهای سوخو ۵۷ و جی ۳۱ تجهیز کنند که بنا به نظر کارشناسان نظامی، بعید نیست که جنگنده‌های نسل پنج آمریکا بتوانند در جنگ با این دو کشور پیروز میدان شوند.

از زمان رونمایی از جنگنده اف ۳۵ و به کارگیری آن در نیروی هوایی آمریکا بیش از ده مورد اختلال، نقص و سانحه برای این جنگنده‌های مدرن گزارش شده است.