ائتلاف سعودی مانع مبادله کامل اسرا می‌شود

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن روز چهارشنبه بر آمادگی کامل دولت نجات ملی یمن در صنعاء برای اجرای طرح «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن به مناسب ماه مبارک رمضان در مبادله فراگیر همه اسرا و بازداشتی‌ها تاکید کرد.

المرتضی در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت که طرح همه در برابر همه (مبادله همه اسرا با یکدیگر) چیز جدیدی نیست و هیأت دولت نجات ملی یمن در صنعاء چند سالی است که خواهان آن است.

وی افزود: بر اساس توافق سوئد قرار بود همه اسرا با هم مبادله شوند، اما چیزی که مانع عملی شدن آن شد، واقعیت تحولات میدانی برای مزدوران ائتلاف سعودی است، زیرا از طرف‌های متعدد و مختلفی تشکیل شده‌اند و اختلافات موجود در محافل مزدوران سعودی صنعاء را به مبادله جزئی اسرا کشاند.

این مقام یمنی گفت: مزدوران یمنی اخیرا اقدام به گزینش اسرایشان برای آزاد شدن آنها کرده‌اند و بر اسامی و فرماندهان مشخصی تاکید دارند که از حزب الاصلاح هستند، اما ما می‌خواهیم مبادله اسرا به شکل همه در برابر همه، انجام شود.

المرتضی گفت: ما با دفتر فرستاده سازمان ملل درباره طرح خود ارتباط گرفتیم و از آنها خواستیم سازوکارهای عملی برای انجام مبادله جامع اسرا تهیه کنند و هنوز منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم، اما طرف سعودی خواهان مبادله کامل اسرا نیست، بلکه توافقی را می‌خواهد که فقط شامل سعودی‌ها شود.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: حتی مزدوران ائتلاف سعودی خودشان در موضوع مذاکرات برای مبادله اسرا با یکدیگر اختلاف دارند و فرماندهی ائتلاف سعودی نیز در مذاکرات محلی به طور مستقیم مداخله می‌کند.

المرتضی گفت: در مذاکرات امان توافق شد که زندان‌ها به روی نهادهای سازمان ملل گشوده شود و این نهادها از زندان‌هایی که تحت کنترل صنعاء است دیدن کردند که بازدید اخیرشان سه روز پیش انجام شد و مجال ارتباط گرفتن زندانیان با خانواده‌هایشان فراهم شد، اما مزدوران ائتلاف سعودی به خصوص حزب الاصلاح اجازه بازدید نهادهای سازمان ملل از زندان‌ها را ندادند و این گواه جدی نبود در تکمیل پرونده مباله اسراست.

این مقام یمنی گفت: طرف دیگر در موضوع مبادله فراگیر همه اسرا جدی نیست، زیرا آنها صدها نفر را مخفیانه اسیر کرده‌اند که هنوز از مکان بازداشتشان هم خبر نمی‌دهند.

رئیس کمیته اسرا گفت: ما اسناد و شواهد زیادی را از بروز تخلفات جدی حقوق بشری علیه اسرایمان در بازداشتگاه‌های کشورهای متجاوز در اختیارداریم و گزارش‌ها را به همه طرف‌های بین المللی ارائه دادیم و هنوز هیچ جوابی نگرفته‌ایم.

المرتضی گفت: سازمان ملل بر کشورهای متجاوز برای گشودن زندان‌ها فشار نیاورده است و از همین رو بخش بزرگی از مسئولیت این پرونده بر عهده آن است.

وی افزود: مزدوران ائتلاف سعودی همچنین از سوی سعودی‌ها دستورات جدی گرفته‌اند که مانع انجام مبادلات اسرای محلی شوند و از همین رو از سه ماه پیش تاکنون هیچ مبادله محلی اسرا غیر از معدود مبادلات فردی انجام نشده است و بیش از ۱۰ مبادله محلی شامل ۷۰۰ اسیر از دو طرف متوقف شده است.