واکنش سندرز به بحران انسانی در یمن

  برنی سندرز ، سناتور ترقی خواه آمریکایی از نقش واشنگتن در جنگ یمن انتقاد کرد.

بر این اساس، سناتور ایالت ورمونت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: جنگ عربستان در یمن با حمایت آمریکا، بدترین بحران انسانی را در جهان رقم زده است. در کنار همکارانم از دولت بایدن می‌خواهم که پایان دادن به محاصره یمن را مطالبه و این امکان را فراهم کند که کمک‌های به شدت مورد نیاز به این کشور وارد شود.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد: ۷۷ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستند عربستان را برای لغو محاصره علیه یمن تحت فشار بگذارد.

این نمایندگان در یادداشتی برای بایدن تأکید کردند محاصره یمن از سال ۲۰۱۵ تا کنون به بروز فاجعه انسانی در این کشور منجر شده است. پیشتر، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتی نوشته بود: آمریکا با توجیه بحران انسانی، نام انصارالله را {از فهرست تروریسم} حذف کرد، اما این توجیه را نگه داشت. این در حالیست که آمریکا با ائتلافش آن را به وجود آورد.

در همین حال، به نوشته پایگاه خبری نبأ، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن گفت: هر چند که برخی می‌گویند زیرساخت‌ها و اقتصاد یمن در هفت سال تجاوز از بین رفت، اما قدرت اصلی ما مردم هستند که وقتی در محاصره قرار گرفتند به سمت خودکفایی رفتند.

ضیف الله الشامی، در مصاحبه با پایگاه خبری نبأ درباره ادعا‌های آمریکا درباره توقف جنگ در یمن گفت: جنگ یمن در دوره دمکراتها، یعنی ریاست جمهوری اوباما، آغاز شد و در دوره ترامپ ادامه یافت و اکنون بایدن روی کار آمده است و سیاست تجاوز به یمن هیچ تغییر نکرده بلکه شیوه آن عوض شده است.

وی افزود: دولت بایدن تلاش می‌کند با تحریک احساسات و گمراه کردن افکار عمومی بگوید که سیاست بایدن، توقف جنگ است و دولت او به مسئله حقوق بشر توجه دارد، اما این نظام بایدن (دموکرات) بود که جنگ را آغاز کرد و ما به اظهارات سران دولت آمریکا مبنی بر توقف تجاوز اعتماد نداریم.