سئول از اولین جنگنده نسل ۴ ++ رونمایی کرد

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد نمونه اولیه جنگنده مافوق صوت نسل ۴ ++ کره جنوبی، که به طور رسمی KF-۲۱ Boramae (به زبان کره‌ای "شاهین" نامیده می‌شود)، در تاریخ ۹ آوریل در یک مراسم رسمی در کارخانه صنعت هوا فضا ی کره در ساشئون در استان گیونگ سانگ جنوبی رونمایی شد.

مون جائه این در این مراسم گفت: "ما توانستیم با استفاده از فن آوری‌های خود یک جنگنده مافوق صوت مدرن تولید کنیم و کره جنوبی را به هشتمین کشور جهان تبدیل کنیم که توانایی ساخت چنین جنگنده‌هایی را دارد. "

در بیانیه وزارت دفاع و تجهیزات و تدارکات (DAPA) کره جنوبی آمده است: این هواپیما پس از آزمایشات زمینی، اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد داد. آزمایشات این جنگنده قرار است تا سال ۲۰۲۶ به پایان برسند.

رسانه‌های محلی به نقل از رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کردند: ما قصد داریم ۴۰ هواپیما تا سال ۲۰۲۸ و در مجموع ۱۲۰ فروند تا سال ۲۰۳۲ به کار بگیریم.

کره جنوبی پروژه هواپیمای چندمنظوره KF-۲۱ Boramae را که قبلاً با نام KF-X شناخته می‌شد، با همکاری اندونزی راه اندازی کرد. مدیریت پروژه به اداره برنامه دستاورد‌های دفاعی DAPA سپرده شده است.

در ابتدا قرار بود جنگنده نسل پنجم توسعه یابد. با این حال، مطابق گزارش پایگاه اینترنتی Defense-aerospace.com، اداره برنامه دستاورد‌های دفاعی کره جنوبی در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد آمریکا از اعطای مجوز صادرات برای فن آوری‌های اصلی مورد نیاز خودداری کرده است؛ بنابراین مشخصات هواپیمای جدید با الزامات نسل ۴++ یا نسل ۴.۵ مطابقت دارد.

بنابر اعلام اداره برنامه دستاورد‌های دفاعی KF-۲۱ دارای عناصر فناوری رادار گریز است. حداکثر سرعت آن ۱.۸ ماخ (۲۲۰۰ کیلومتر در ساعت) و شعاع عملیاتی آن ۲۹۰۰ کیلومتر است. این هواپیما قرار است جایگزین ناوگان فرسوده F-۴ و F-۵ شود که توسط ارتش کره جنوبی کنار گذاشته می‌شوند.