گفتگوی امیر قطر با پادشاه عربستان

 «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دوشنبه در نخستین تماس تلفنی با « ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی فرارسیدن ماه رمضان را تبریک گفت.

این نخستین تماس رسمی دو طرف از زمان برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در العلا در ژانویه گذشته است که در آن کشور‌های عربی با قطر آشتی و اعلام کردند که روابط خود را با دوحه از سر خواهند گرفت.

در این تماس تلفنی همچنین درباره روابط مشترک قطر و عربستان بحث و تبادل نظر شد.

پادشاه عربستان سعودی ماه گذشته پیام شفاهی خود را برای «تمیم بن حمد»، امیر قطر ارسال کرد.

این پیام را «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی هنگام استقبال امیر قطر از او در دوحه به طرف قطری منتقل کرد که مربوط به روابط برادرانه قدرتمند میان دو کشور، راه‌های حمایت و تقویت آن‌ها و برجسته‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی بود.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال تغییر دولت آمریکا و احتمال بازنگری واشنگتن در سیاست‌های خود در قبال سعودی‌ها، کشور‌های متحد عربستان در منطقه را به توافق برای پایان دادن به اختلاف با قطر سوق داد، اما کارشناسان معتقدند که در سایه متغیر‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز با توجه به اینکه آشتی میان کشور‌های حوزه خلیج فارس طبق رویکرد دولت شکست‌خورده ترامپ انجام شده، این توافق شکننده خواهد بود.